Lang vastas pilkavalt reformierakondlaste filme puudutavatele küsimustele

Heidi Ojamaa
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rein Lang.
Rein Lang. Foto: Peeter Langovits

Kultuuriminister Rein Lang vastas riigikogus pilkavalt arupäringutele, mis puudutasid Integratsiooni ja Migratsiooni Sihtasutuse Meie Inimesed ehk MISA tegevust ja asutuse finantseerimisel valminud reformierakondlasi portreteerivat filmisarja.

2. 15:34 MISA tegevuse kohta

Aseesimees Laine Randjärv:

Riigikogu liikmete Jevgeni Ossinovski, Neeme Suure, Eiki Nestori, Rannar Vassiljevi, Kalev Kotkase, Jaak Alliku, Jaan Õunapuu, Helmen Küti, Kajar Lemberi ja Marianne Mikko 12. novembril 2012. a esitatud arupärimine Integratsiooni ja Migratsiooni Sihtasutuse Meie Inimesed ehk MISA tegevuse kohta (nr 209) kultuuriminister Rein Langile. Ma palun arupärijate nimel kõnetooli Jevgeni Ossinovski!

Jevgeni Ossinovski:

Aitäh, lugupeetud juhataja! Head kolleegid! Hea minister! Tutvustan teile 10 sotsiaaldemokraadi poolt esitatud arupärimist MISA tegevuse kohta. Kuna teema on pälvinud avalikus meedias laialdast tähelepanu, siis kõikidel selle asja aspektidel peatuma ei hakka, kuid võib-olla  nendest kahte siiski natukene lähemalt tutvustaks.

Integratsiooni ja Migratsiooni Sihtasutus Meie Inimesed, mille riigipoolseks asutajaõiguste teostatajaks on Kultuuriministeerium, on põhikirja järgi loodud kahel eesmärgil. 1. Eesti ühiskonna integratsioonile suunatud tegevuste algatamine ja toetamine eestlaste ja mitte-eestlaste seas, ja 2. sisse- ja väljarändega seotud tegevuste algatamine ja toetamine. Vastavalt põhikirjale võib MISA oma vahendeid kasutada üksnes nende põhikirjaliste eesmärkide saavutamiseks. Selles kontekstis pälvis meie tähelepanu MISA käest toetust saanud projekt "Tuntud ja tundmatu Eestimaa", mille tootja AS Inforing sai toetust summa 77 130 eurot, et tutvustada nii vene- kui eestikeelse auditooriumile Eesti traditsioone.

Kui aga vaadata valminud ja valmivaid filme, siis nendeks traditsioonideks on keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannus, Euroopa Parlamendi liige Kristina Ojuland, Riigikogu liikmed Mati Raidma, Andrei Korobeinik ja Jüri Jaanson, lisaks Reformierakonda kuuluvad kohaliku tasandi poliitikud Margus Timmo, Tiina Lokk ja Janika Mölder. Kokku 18-st valminud filmist kaheksal on peategelasteks Reformierakonna poliitikud ja teiste erakondade esindajad nimetatud filmides ei ole. Sellest asjaolust tulenevalt on meil kultuuriministrile küsimus, mil viisil siis need filmid integratsiooni soodustama peaksid? Loodame sellele vastust. Teise aspektina tooksin välja Meie Inimesed sihtasutuse juhtimise ja personalipoliitika küsimuse. Alates 2011. aastast on juhatuse esimeheks endine Riigikogu liige Tatajana Muravjova, kes kuulub Reformierakonda. Nõukogu esimeheks on Riigikogu aseesimees, meie istungi esimees Laine Randjärv ja ehkki MISA kinnitusel ei ole projektitaotluse hindamisse kaasatud sihtasutuse töötajad, vaid seda teeb hindamiskomisjon, siis viieliikmelisest hindamiskomisjonist kaks, nimelt Olga Burmakina ja Jevgeni Źurjari-Ossipov on samuti Reformierakonnast. Lisaks torkab silma, et MISA on pakkunud tööd mitmele teisele Reformierakonna poliitikule ja parteitöötajale. Pärast Tatjana Muravjova määramist MISA juhatajaks, sai administratiivdirektoriks proua Muravjova pinginaaber Riigikogu eelmises koosseisus Ene Kaups, kolmandate riikide kodanike integreerimise fondi programmi juhiks on Kristiina Esop. Just sellest fondist nimetatud projekti rahastati ja Kristiina Esop on olnud Kristiina Ojulandi nõunik Brüsselis ja Reformierakonna sisekommunikatsiooni nõunik. Samuti kuuluvad Reformierakonda MISA elukestva õppe üks koordinaatoreid Liilika Rauhein ja Riina Ring mitmekultuurilise haridusüksuse koordinaatoriks on tööle võetud Reformierakonna fraktsiooni endine nõunik Riigikogus Sandra Nuudi. Kuna avalik haldus ei pea mitte ainult olema aus, vaid ka näima aus, siis ka selles kontekstis, arvestades seda juhtimisstruktuuri ja seda personalipoliitikat, küsime härra kultuuriministrilt tema hinnangut – kas selline personali- ja juhtimispoliitika soodustab läbipaistvat ja õigusriigile kohast erapooletut haldust? Loodame, et kultuuriminister annab nendele meie kuuele küsimusele, mis puudutab ka teisi teemasid, mida ma siin ei avanud, selged vastused ja loeb ka vastates meie küsimused ette. Suur tänu!

Aseesimees Laine Randjärv:

Suur tänu! Ma palun kõnetooli kultuuriminister Rein Langi!

Kultuuriminister Rein Lang:

Lugupeetud juhataja! Head küsijad! Kuulates nüüd seda küsimuste esitaja pikka sissejuhatust, kardan ma  kõige rohkem küll seda, et see debatt ja arutelu parlamendis võtavad sellise kummalise pöörde, mis Eesti põhiseadust järgides ei ole väga hea. Hüva, vastame kõigepealt konkreetsetele küsimustele.

Esimene küsimus: "Kas ja kuidas täidab MISA nimetatud filmiprojekti rahastamisega oma põhikirjalisi eesmärke?" MISA põhikirja kohaselt on sihtasutus loodud oma vara valitsemiseks ja kasutamiseks järgmistel eesmärkidel: Eesti ühiskonna integratsioonile suunatud tegevuste algatamine ja toetamine eestlaste ja mitte-eestlaste seas, sisse- ja väljarändega seotud tegevuste algatamine ja toetamine. See projekti konkurss, mille raames AS Inforing esitatud projekt toetust sai, vastab nii sihtasutuse kui ka Euroopa kolmandate riikide kodanike integreerimise fondi ja ka Eesti vastuvõetud lõimumiskava eesmärkidele.

Teiseks: "Kes otsustab raha jagamise vastavalt hindamiskomisjoni poolt loodud projektide pingereale?"

Sellele küsimusele on kogu selle protsessi käigus mitu korda vastatud, aga kordame üle. Projekte hindab MISA-s hindamiskomisjon, kuhu ei kuulu sihtasutuse juhataja ning kus sihtasutuse töötajad hindeid ei anna. Raha eraldamise ettepaneku teeb hindamiskomisjon konsensusliku otsusega ning selle otsuse alusel on koostatud ka MISA juhataja käskkiri toetuse eraldamiseks. Juhataja saab  hindamiskomisjoni otsust mitte arvestada sisuliseltainult siis, kui komisjoni ettepanekus endas või protsessis, millega ettepanekuni jõuti, on tuvastatud mõni vormiline eksimus, kuid selliseid antud projekti konkursi puhul ei olnud.

Kolmas küsimus: "Kuidas hindate olukorda, kus projekti hindavas ekspertkomisjonis on erakondliku kuuluvusega isikuid, kes kuuluvad eranditult Reformierakonda? Miks kuulub hindamiskomisjoni MISA nõukogu esimehe nõunik Olga Burmakina?"

Küsimuses on kirjas, et kuuluvad eranditult Reformierakonda, siis ei ole ju nii. Aga ma tuletan arupärimise esitajatele meelde, et meie vabariigi põhiseaduse § 12 ütleb, et kedagi ei tohi diskrimineerida tema rahvuse, rassi, nahavärvi, soo, keele, päritolu, usutunnistuse, aga ka mitte poliitiliste veendumuste pärast. Seega ma ei laskuks diskussiooni komisjoniliikmete erakondliku kuuluvuse üle. Ühtlasi ma tuletan meelde, et hindajate leidmiseks korraldas MISA avaliku konkursi. Nagu ma eelmise küsimuse vastuses juba ütlesin, siis MISA projekti konkursile "Ühine meediaväli ja võrdne kohtlemine" laekunud taotlusi hindas viieliikmeline ekspertide komisjon, kuhu kuulusid peale Olga Burmakina, kes on teil hambus, veel ka Tartu Ülikoolist Triin Vihalemm, Praxisest Hille Hinhseberg, Tallinna Ülikooli teadur ja Edinburgi ülikooli doktorant Pille Petersoo ja Kultuuriministeeriumist Jevgeni Źurjari-Ossipov. Komisjoni töö objektiivsuse tagamiseks peavad kõik komisjoniliikmed andma ka objektiivsuse ja konfidentsiaalsuse kinnituse ning MISA ei ole tuvastanud valekinnituse andmeid või tõendid mõjutamisest. Rõhutan ka seda, et komisjon, mille viiest liikmest ainult kaks on Reformierakonnast, tegi oma otsused konsensuslikult.

Neljas küsimus: "Kas ekspertkomisjoni teie erakonnakaaslastest liikmetel võis olla huvide konflikt, mille tõttu otsustati toetada nii vene- kui eestikeelsele auditooriumile Eesti traditsioone tutvustavate filmide projekti raames Reformierakonna poliitikustest 8 portreefilmi loomist?"

Nagu küsijad juba kindlasti teavad, siis selle konkursi tingimustes, ega ka taotlustes ei olnud öeldud ühtegi sõna selle kohta, keda filmitakse, milliseid küsimusi hakatakse esitama, vaid oli esitatud meediaprojekti üldine kirjeldus ja see üldine kirjeldus leidis ka komisjonis heakskiidu. Hindajatele saadetud taotluses oli AS Inforing projekti lühikokkuvõtte esitanud ja esitanud ka eesmärgi. Projektitaotluses ei olnud toodud nimeliselt persoone, keda saadetes intervjueerida plaanitakse. Hindajad langetasid oma otsuse projekti põhjal, kus olid toodud planeeritud telesaadete laiemad teemad, milleks olid siis huvitaval kombel nii verivorst kui Peipsi kurgid, puu töötlemine, Tallinna kilud, Narva silmud, Eesti liköörid jne. See, mida pärast hiljem meediatootja nende toodete sisuga tegi, on vastavalt Eesti seadustele tema vabadus. Tsensuuri Eestis ei ole ja vähemalt praegune valitsus tsensuuri ei kavatse kehtetada.

Kui Sotsiaaldemokraatidel on selline mõte tsensuuri kehtestamiseks Eestis, siis selleks tuleb esitada vastav parandusettepanek Eesti Vabariigi põhiseadusele.

5. küsimus: "Kes on vastutav selle eest, et Eesti ja Euroopa maksumaksja raha kasutati propagandafilmide tegemiseks Reformierakonna poliitikutest? Kes hüvitab riigile tekitatud kahju?" Huvitav küsimus! Olgu siis veel kord korratud, et projekti konkursi nõuetes, eesmärkides ega projektitaotlustes ei olnud ära toodud ühtegi nime, kellega saateid tehakse. Arupärimise esitajate rahustamiseks võin kinnitada, et toetusesaajal lasub projekti eesmärkidest kõrvalekaldumise korral vastutus ning toetuse saaja on kohustatud rahastajale aru andma ning vajadusel projekti eesmärkidest kõrvalekaldunud tegevused ka maksumaksjale hüvitama. Samas ei ole minu arvates korrektne anda lõplikke hinnanguid enne ametlikku otsust, sest tegemist on praegu veel kestva projektiga. Projekti lõpparuanne laekub lepingu kohaselt MISA-le 27. jaanuaril 2013. Juhul, kui selgub, et toetust on kasutatud abikõlbmatute kulude katmiseks või projekti sisu ei vasta taotluses toodule, nõutakse ka kahepoolse lepingu alusel toetuse abikõlbmatuks tunnistatud kulud tagasi. Tänan väga!

Riigikogu aseesimees Laine Randjärv:

Üks küsimus jäi tegelikult vastamata, küsimus nr 6. Aga nagu ettekandja otsustas, siis võib-olla ta vastab küsimuste käigus. Palun asume küsimuste juurde. Heljo Pikhof, palun!

Heljo Pikhof:

Aitäh! Austatud minister! Peaminister Andrus Ansip, vastates infotunnis saadikute küsimustele, tunnustas oma erakonnakaaslasi selle eest, et nad leidsid aega nimetatud propagandafilmis esineda ja osaleda. Ma ei tea, kas teie olete jõudnud oma erakonna filmitähti õnnitleda ja tänada, aga kui ma siin saalis ringi vaatan, siis minu meelest on ka teistes erakondades väga häid näitlejaandega inimesi. Ma arvan, te olete seda siin saalis ise ka märganud. Minu küsimus ongi see, et te ütlesite, et põhiseaduse kohaselt ei tohi kedagi poliitiliste veendumuste pärast diskrimineerida, kas te ei leia, et teie olete kasutanud maksumaksja raha erakondlikel eesmärkidel ja inimesi ongi diskrimineeritud just nendesamade poliitiliste veendumuste pärast? Aitäh!

Kultuuriminister Rein Lang:

Aitäh! Mina ei ole ühtegi filmi teinud ega olnud ühegi filmi rahastamise otsustamise juures. Ja jumala eest, kui ma filmi teeksin, ma väga kaaluksin teie võtmist peaossa, aga eks see nõuab kindlasti ka osalemist proovivõtetel. Ei tea, kui te soovite kindlasti osaleda härra Smirnovi poolt toodetud meediatoodetes, võtke härra Smirnoviga ühendust! Ma ei oska teile mitte midagi rohkem soovitada. Aitäh.

Aseesimees Laine Randjärv:

Aitäh! Palun, Kajar Lember!

Kajar Lember:

Aitäh! Seda me ei tea, kas need teie erakonnakaaslased pidid ise Smirnoviga ühendust võtma või mitte, aga nii mõnigi filmis osalenu on tunnistanud pärast, et nad päris täpselt ei saanud aru, kas nad olid parasjagu maa all või vee peal. Nad arvasid, et ei tehta filmi, vaid nad annavad lihtsalt intervjuud. Ma küsin teie käest: kui tõenäoliseks te seda peate, et filmis osalenud reformierakondlased ei teadnud, et neist tehakse tunnipikkused portreefilmid ja nad arvasid, et nad annavad lihtsalt kommentaari? Aitäh!

Kultuuriminister Rein Lang:

Täiesti vale inimene, kellelt te seda küsite! Te peaksite küsima nendelt inimestelt, kes ühes või teises intervjuus on osalenud. Kuidas mina saan vastata Margus Timmo nimel sellest, kas ta käsitles seda kui tavapärast intervjuud või osalemist mingisuguses suuremas ettevõtmises? Mina ei kavatse kunagi ka oma erakonnakaaslastelt hakata küsima, et kas ta täpselt sai aru, kui ta kaamerasse midagi vastas. Eks te võib-olla ise ka olete ennast teinekord jälginud televiisorist peale seda, kui te olete midagi seal öelnud mõnesse kaamerasse. Vale aadress küsimusel! Aitäh!

Aseesimees Laine Randjärv:

Aitäh! Palun, Helmen Kütt!

Helmen Kütt:

Tänan, proua eesistuja! Lugupeetud kultuuriminister! Mil viisil ja kas teie meelest üldse tuleks muuta MISA projekti tingimusi ja juhtimisstruktuuri? Ikka selleks, et tulevikus ei oleks selliseid olukordi, kus tundub, et raha on valesti kasutatud või vähemalt kaksitimõistmist selle raha kasutamisel. Aitäh!

Kultuuriminister Rein Lang:

Aitäh! MISA juhtimisstruktuuril ei ole kogu selle stooriga mitte mingisugust pistmist. Ma arvan, et MISA juhtimisstruktuur ja kogu see asi on seal oluliselt paranenud, võrreldes selle ajaga, mis oli enne seda, kui Tatjana Muravjova asus ametisse. Mis puudutab minu isiklikku veendumusse, kas selliseid meediaprojektide rahasid üldse peaks olemas olema Euroopa Liidu tasandil, siis ma olen seda siin ise korduvalt ka öelnud, et minu arvates ei peaks olema. Niisugused projektid tekitavad ainult paksu pahandust ja segadust. Aga kui nad on ja on ette nähtud nende rahade jagamine, siis me peaksime seda muidugi tegema võimalikult läbipaistval moel. Antud juhul läbipaistvus selle projekti hindamisel oli tagatud. Aga nagu kunagi väljendas ka peaminister Tšernomõrdin: välja kukkus, nagu alati! Aitäh!

Aseesimees Laine Randjärv:

Aitäh! Palun, Mihhail Stalnuhhin!

Mihhail Stalnuhhin:

Aitäh, proua juhataja! Lugupeetud härra minister! Huvitav, et te siin Tšernomõrdinit meelde tuletasite. Mul just tuli meelde see vanasti kõlanud formuleering "kommunistide ja parteitute blokk" – seda nimetati nii. Nüüd seda võib nimetada reformistide ja parteitute blokiks – kaheksa filmi kaheksateistkümnest. Aga võite kindel olla, ma olen täielikult teie poole peal ja ma ei saa aru, miks teid rünnatakse. Elus võib juhtuda kõike. Kas ei ole just nimelt see üks tähtsaim asi demokraatia tõestamiseks, et suvalises protsessis võib tegelikult ükstaspuha mida juhtuda? Ainus küsimus, mis mul on: kas te mäletate seda koolikursust kombinatoorikat? Kas oskate öelda, millise tõenäosusega on see võimalik, et kaheksa 18-st on reformistid ja ülejäänud parteitud? Aitäh!

Kultuuriminister Rein Lang:

Aitäh! Ei ole kombinatoorikat mina õppinud, ei oska öelda! Kaheksa 18-st ei ole isegi mitte üle poole. (Naer saalis.) Mina muide olen sellel seisukohal, et tavaliselt intervjueeritakse meedia poolt neid inimesi, kes millegagi on hakkama saanud, mitte neid, kes ainult räägivad, eks ole. Ju siis antud juhul härra Smirnov leidis olema vajaliku neid 8 inimest intervjueerida. Rohkem ei oska ma täna teile midagi öelda.

Tere tulemast kõik need, kes selle teema on kuni Riigikoguni üles tõmmanud, hindama peale 27. jaanuari selle projekti lõpptulemust! Ma olen siin ka üks kord juba öelnud, et me teeme selle nii avalikult ja läbipaistvalt, kui vähegi võimalik. Mis puudutab härra Ossinovskit, siis temale tuleb personaalne kutse osaleda selle komisjoni töös. Loodetavasti härra parlamendisaadik leiab ka aega pühenduda sellele lisaks esinemistele teistes selle projekti poolt finantseeritud telesaadetes. Aga tere tulemast hindama kõigile, kellel on midagi öelda! Mul ei ole midagi rohkem öelda. Aitäh!

Aseesimees Laine Randjärv:

Aitäh! Palun, Jaak Allik!

Jaak Allik:

Lugupeetud härra kultuuriminister! Lugesin eile, et olete väljendanud rahulolematust Eesti Rahvusringhäälingus toimuva suhtes ning tõstatanud küsimuse, kes peab selle eest vastutama, kas valitsus või? Kostus nagu ka rahulolumatust Eesti Rahvusringhäälingu nõukogu tööga, kuhu ka mina kuulun. Tahaksin küsida, kas olukord Eesti Rahvusringhäälingus on teie arvates siis tõesti rahutust tekitavam kui MISA-s ja kes peaks võtma endale vastutuse MISA-s toimuva pärast, mis on ometi valitsuse kontrolli alla olev organisatsioon, mitte avalik-õiguslik?

Kultuuriminister Rein Lang:

No nii! Huvitav, mismoodi see küsimus võiks küll korreleeruda selle arupärimisega? Kui ta siis korreleerub, eks ma ürita vastata. Kuulake seda broadcast'ist järgi, mida ma täpselt ütlesin! Soovitan väga kuulata, mitte ainult lugeda mõnes üksikus Interneti portaalis olevaid tsitaate, mis teinekord võivad olla kontekstist väja rebitud. MISA on eraõiguslik isik, mis on asutatud teatavate eesmärkide saavutamiseks. MISA-l on oma nõukogu, kes vastutab laias plaanis ettevõtte strateegiliste eesmärkide täitmise eest ning tema on ametisse nimetanud juhtkonna. Juhtkond vastutab nõukogu ees. Minu meelest siin on kõik suhted väga ilusti paigas.

Mis puudutab Rahvusringhäälingut, siis oleks väga kena, kui Ringhäälingu nõukogu tõepoolest omaks võimalusi vastutada kõige selle eest, mis Ringhäälingus toimub. Aitäh!

Aseesimees Laine Randjärv:

Aitäh! Palun, Yana Toom!

Yana Toom:

Aitäh, proua eesistuja! Hea minister! Teid kuulates hakkab väga kahju härra Smirnovist, kes saab võib-olla karistada liigse pugemise eest. Aga minu küsimus on selline: kas te olete ise neid suurepäraseid filme näinud ja kui te olete, siis äkki oskate öelda, kust saaks neid leida? Siin hiljuti härra Korobeinik peaaegu et nuttis, et tema osalemisega film on YouTube'ist kuskile kadunud ja tal endal ei ole ka ühtegi koopiat ja mulle seda näidata ei saa. Ma kadestan siiralt Ossinovskit, kes on näinud neid suurepäraseid teoseid. Lihtsalt nii kulutati maksumaksja raha, ei saagi enam kuskil seda näha? Aitäh!

Kultuuriminister Rein Lang:

Mina ei tea mingisugust portaali, kus mingeid filme saab vaadata. Küsige Ossinovski käest, kus ta neid nägi. Ei tea, ei ole ise neid vaadanud. Mul on tohutu hulk DVD-sid kodus laua peal, mida ma peaksin vaatama, aga ei ole jõudnud. Ei pühenda kindlasti oma aega sellise toodangu vaatamisele. Tänan!

Laine Randjärv:

Aitäh! Palun, Jevgeni Ossinovski!

Jevgeni Ossinovski:

Aitäh! Ma vastaks Yana Toomi küsimusele. Inforingi kodulehel, inforing.net on need filmid kõik rõõmsalt olemas, nii et sealt saab nad kenasti kätte. Aga küsimus puudutab MISA projekti taotlustest ühte teist projekti, mis tükk aega on rahastamist leidnud, nimelt saadet Kolmnurk, mis on, ma arvan, et vaieldamatult kõige parem Eestis toodetud venekeelne ühiskonnakriitiline ja poliitiline saade. Teatavasti sel hooajal saade "Kolmnurk" lõpetas ilmumise ja saate tegijad ise ütlesid, et neil ei olnud võimalik sellele projektile sellest fondist  enam rahastust saada. Kas "Kolmnurga" raha läks sel hooajal Reformierakonna propagandale?

Kultuuriminister Rein Lang:

Austatud Jevgeni Ossinovski! Mina ei tegele MISA-s mingisuguste projektirahade jagamisega. Mul ei ole õrna aimugi, kas "Kolmnurk" kvafitseeruks või mitte. Sellega tegelevad teised inimesed, küsige nende käest. MISA telefoninumbrid ja meiliaadressid on kodulehel kättesaadavad. Aitäh!

Aseesimees Laine Randjärv:

Aitäh! Palun, Peeter Võsa!

Peeter Võsa:

Aitäh, lugupeetud eesistuja! Hea ettekandja! Oma elu parematel päevadel olen mina ka leidnud tegevust meediaprojektide läbiviimisel ja tavaline praktika on ikkagi selline, et kui mingit projekti ette valmistatakse, siis on nõutav ideekavand (sünopsis), intervjueeritavad, nende fotod, nende kirjalikud nõusolekud projektis osalemiseks. Kui sellest veel vähe on, nõutakse juurde kas või pilooti, kui sellest veel vähe on, siis üsna palju eri asju ja need on päris paksud niisugused raamatulaadsed taotlused ja päris põhjalikud. Aga kuidas nüüd niimoodi, et MISA-l ei olnud teada, kes filmis esinevad, milliste tehniliste vahenditega film toodetakse, teada oli ainult summa ja see oli suur? Kuidas see niimoodi juhtus? Aitäh!

Kultuuriminister Rein Lang:

Kui te tõesti omaenda Võsa Petsi telesaadete puhul olete esitanud tootjale kõik need andmed, siis mul on südamest kahju nendest inimestest, kes hindajad olid. Aga nii on jah! MISA on välja kuulutanud ühe projekti, sellele on laekunud taotlused. Taotlused on esitatud teatavas vormis ja neid taotlusi on hinnatud ja seal ei ole peetud vajalikus küsida, keda konkreetselt intervjueeritakse – ei ole peetud vajalikuks. Ma ka leian muide, et kui räägitakse meediatoodetest, siis kuskil on olemas mõistuslik piir, kuhumaani see sisu tuleb avada, kuni detailideni välja. Kui seda peetakse vajalikuks tulevikus täpsustada, ju siis MISA nõukogu ja ka tulevased komisjonid seda teevad. Igasugustest asjadest õpitakse. Aitäh!

Laine Randjärv:

Aitäh! Palun, Rannar Vassiljev!

Rannar Vassiljev:

Aitäh! Hea minister! Kuulasin teie vastust arupärimisele. Kas ma saan õigesti aru, et teie meelest kõik need, kes leiavad, et antud filmid ei ole raha mõistlik kasutamine, nad kõik  ei toeta Eesti Vabariigi põhiseadust ja soovivad kehtestada Eestis tsensuuri? Aitäh!

Kultuuriminister Rein Lang:

Jah, te saite valesti aru.

Laine Randjärv:

Aitäh! Palun, Viktor Vassiljev!

Viktor Vassiljev:

Aitäh, hea juhataja! Hea minister! Te ütlesite, et kõnesolevas filmis on kõik olnud täiesti korras ja seaduslik, et on näidatud hapukurki ja silmu ja likööri ja tervet hulka reformierakondlasi, keda tõepoolest ei saa täna veel diskrimineerida nende erakondliku kuuluvuse tõttu. Kas nendest vastustest tuleb järeldada, et ka eetiliselt on see asi täiesti korrektne ja võiski jätkata samal kombel? Aitäh!

Kultuuriminister Rein Lang:

Jah, ma loodan ka, et niisugust aega kunagi ei tule, kus reformierakondlastelt sõnaõigus ära võetakse, ehkki niisuguseid ettepanekuid kostab viimasel ajal  siit ja sealt. Mis puutub seaduslikkusesse, jah, siis ma tahan öelda seda, et Inforingi poolt toodetud meediatooted kindlasti on seaduslikud, siin ei ole mitte midagi ebaseaduslikku. Kas nad sellega täidavad korrektselt oma lepingut, sellele saab anda hinnangu siis, kui projekt on läbi. Ma minu meelest enda arvates väga selgelt ütlesin, see hindamine saab toimuda pärast  2013. a 27. jaanuari, kui on projekti tulemuste esitamise lõplik tähtaeg. Aitäh!

Aseesimees Laine Randjärv:

Aitäh! Palun, Eiki Nestor!

Eiki Nestor:

Aitäh! Austatud minister! Ma ei pea vajalikuks põhiseadust muuta, ma arvan, et reformierakondlastel on sõnaõigus täna, homme ja ülehomme ka. Ja nüüd tänan ka küsimustele vastamast. Saame aru, et sõltumatult valitud komisjon hindas projekte, jagas raha erinevate toiduainete vahel ja selle tulemusena valmis 18 filmi, millest 8 räägivad reformierakondlastest. Mul tekkis siin küsimusi ja vastuseid kuulates ainult üks küsimus: kuidas juhtus nii, et need ülejäänud 10 ei ole reformierakondlastest?

Kultuuriminister Rein Lang:

Tänan! Küsige Smirnovi käest. Kui vaja on, võin telefoninumrbi anda, see mul on olemas – tõepoolest. Aitäh!

Aseesimees Laine Randjärv:

Aitäh! Palun, Indrek Saar.

Indrek Saar:

Aitäh, lugupeetud minister! Teie vastuseid jälgides – jällegi ma ei hakkaks statistikaga tegelema, aga välja paljud vastused  ütlevad põhimõtteliselt seda, et see ei ole minu asi, küsige seda teiste inimeste käest. Ometi on see suur küsitavus toimunud teie haldusalas. Kas ma saan sellest õieti aru, et kui 27. jaanuari hindamistulemused ütlevad, et tehniliselt oli kõik hästi, siis te arvate, et mitte midagi ei peaks selles küsimuses oma haldusalas muutma ja las ta jääb?

Kultuuriminister Rein Lang:

Pärast järgmise aasta 27. jaanuari saabub see hetk, mil lepingupartner peab andma aru oma tegevusest ja siis hinnatakse seda toodet, mida ta lepingu alusel on pidanud tootma, ja kui peetakse vajalikuks või hinnang on selline, et see ei vasta lepingule, siis tuleb need summad tagasi nõuda. Kui see tulemus välja laiapõhjalise ja läbipaistva kogu poolt on selline, et lepingut ei ole rikutud, siis mis seal ikkagi – nii on. Iseasi on muidugi see, et kuidas moodi tagada, et n-ö kolmandate riikide kodanike integreerimise meediafondi saaks jagada nii, et hundid söönud ja lambad terved? Mina ei tea ühtegi niisugust raha, mis on seotud mingite meediatoodete tellimisega riigi või kohaliku omavalitsuse poolt, et seda saaks lõpuni pidada selliselt, et ei tekiks mingisuguseid konflikte. Mina neid juhtumeid ei tea!. Aitäh!

Aseesimees Laine Randjärv:

Aitäh! Palun, Mailis Reps!

Mailis Reps:

Aitäh, lugupeetud Riigikogu aseesimees! Lugupeetud minister! Kogu seda mitu nädalat kestvat arutelu jälgides, peate te siin juba  kindlasti nentima, et olukord, kui omal ajal käis arutelu regionaalministri ja siis rahvastikuministri portfellide üle, kas nõndanimetatud portfellita ministrid jätkavad või mitte, siis üks rahvastikuministri ärakaotamise eesmärkidest, mida te olete meedias kommenteerinud, on see, et ta oleks nagu loogilisem, et see MISA äratoomine Kultuuriministeeriumi valdkonda ja osaline jagamine Haridusministeeriumiga, et see on sellises kultuurilises ja hariduslikus komplektis ja kuidagi ühendatud ülejäänud elualadega. Kas täna, rõhutades seda, et MISA on täiesti eraldiseisev ja ta otsustab oma asju ise, olete te siiani veendunud, et MISA toomine Kultuuriministeeriumi haldusalasse, tõi sinna ka mingisuguse ühtsuse ja koostöö teiste valdkondadega? Aitäh!

Kultuuriminister Rein Lang:

Aitäh! Väga asjalik küsimus! Esiteks, selle haldusala määratlemine on tantsimine üsna õhukesel jääl. Lõppkokkuvõttes on MISA nõukogus juba Haridusministeeriumi ja Siseministeeriumi esindajad. Nii et kogu see otsustusmehhanism on seal üsna laiapõhjaline. See ei tähenda otseselt seda, et me peaksime ütlema, et Kultuuriministeerium käseb, poob ja laseb seal selle juhtimise paikapanemisel. Haridusministeeriumil on täna see mõte, et viia hariduslikud tegevused MISA-st üle hoopiski Sihtasutusse Innove ja see seab muidugi kahtluse alla kogu selle MISA senise juhtimisskeemi otstarbekuse. Aga kui see on sündinud, siis tuleb edasi vaadata, mis sellest saab. Ma lisaks lihtsalt seda juurde, et hoidku Issand Jumal selle eest, et selliste meediafondide jagamine peaks toimuma vahetult ministeeriumi ametnike poolt, siis oleks see asi veel keerukam ja konfliktid veel ilmsemad. Aitäh!

Aseesimees Laine Randjärv:

Aitäh! Ettekandjale rohkem küsimusi ei ole. Suur tänu, minister! Ma annan läbirääkimistel kõigepealt sõna arupärijate esindajale Jevgeni Ossinovskile.

Jevgeni Ossinovski:

Aitäh, lugupeetud juhataja! Head kolleegid! Pikalt ei räägi, aga meie jaokserinevalt kultuuriministrist, kes ütles, et hetkel ei ole võimalik kellelgi siin midagi öelda, ootame ära 27. jaanuari, kus laiapõhjaline komisjon kutsutud külalistega otsustab, kas projekt vastas projekti nõuetele või mitte, on meie jaoks on täiesti selge, et selles küsimuses on toimunud raha väärkasutamine, mis ei vasta ei MISA põhikirjalistele eesmärkidele ega ka väga spetsiifilistele ja kindlatele EL-i kolmandate riikide integreerimisfondi kriteeriumidele. Selles mõttes on täiesti selge, et ühelt poolt on siin vastutus tehniline, kuidas luua selline süsteem, kus tulevikus oleks võimalik vältida selliste projektide heakskiitmist, kus me ei tea, missuguse erakonna ülekaaluga neid filme tehakse ja vahet ei ole, kas tegemist on Reformierakonna või mõne muu erakonna esindajatega. Teiselt poolt on siin ka selge poliitilise taseme vastutus. Hea minister ütles, et enamiku küsimuste puhul ei ole tema see õige adressaat, aga teatavasti MISA asutajaõigusi teostab Kultuuriministeerium ja vastavalt riigivaraseadusele on Kultuuriministeerium kohustatud valitsema riigi vara eesmärgipäraselt, otstarbekalt, säästlikult ja heaperemehelikult. Selles mõttes, kui MISA-s ei soovita nõukogu tasemel võtta ei tehnilist ega poliitilist vastutust, siis on selge see, et lõppkokkuvõttes vastutab ikkagi minister, mis on ka õige.

Mis puudutab härra Langi märkust selle kohta, et erakondliku kuuluvuse alusel ei tohi kedagi diskrimineerida, siis see on loomulikult täiesti selge. Küll aga täpselt sama loogika järgi ei tohi kedagi erakondliku kuuluvuse alusel ka eelistada, nii et see puudutab nii filme kui ka küllaltki küsimusi tekitavat persionalipoliitikat, kus peaaegu kõik erakondliku taustaga inimesed MISA-s, nii hindamiskomisjonis, nõukogus kui ka töötajate hulgas on reformierakondliku taustaga (nõukogus on küll natuke teistmoodi).

Mis puudutab veel ühte märkust selle kohta, et seda tüüpi projekte on üldse võimatu teha niimoodi, et kõik õnnelikud oleksid ja nad tekitavad alati paksu pahandust ja selles mõttes võiks nad üldse ära lõpetada, siis ma arvan, et minu küsimus saate "Kolmnurk" kohta oli selles mõttes niisama küsimus. See on aade, mida on teinud Rahvusringhääling, kus on väga selged reeglid poliitilise tasakaalustatuse kohta ja võib-olla mõnel seltsimehel on küll mõnikord olnud kahju, et kuidas ei kutsuta sellesse konkreetsesse saatesse, siis ei saa kedagi saatejuhtidest või produtsentidest süüdistada selles, et nad oleks mingeid küsimusi või teemasid erapoolikult kajastanud. Meil on olemas tegelikult head näited, kuidas seda tehakse. Tunniajaste propagandafilmide tegemine kindlasti ei kuulu nende alla ja kui praegu on MISA-s reguleerimata valdkond, siis ilmselgelt tuleks seda reguleerida. Selles mõttes on meile täiesti arusaamatu see, et kogu selles küsimuses on üritatud eri tasemetel otsida süüdlasi kuskilt mujalt, meie ei vastuta, vastutab keegi teine ja lõppkokkuvõttes oleme nüüd tõenäoliselt kuulnud  nii peaministri kui härra kultuuriministri suust valitsuse juhterakonna ametlikku positsiooni, et lõppkokkuvõttes on kõik juriidiliselt korrektne ja keegi sellepärast vastutama ei pea. Meie arvates on see täiesti ebanormaalne lähenemine sellele probleemile, mida tegelikult saaks mõistlikult ära lahedada. Aitäh!

Aseesimees Laine Randjärv:

Aitäh! Ma palun kõnetooli Mihhail Stalnuhhini!

Mihhail Stalnuhhin:

Aitäh, proua juhataja! Lugupeetud kolleegid, härra minister, aga ennekõike muidugi kolleegid! Käed eemale kultuuriministrist, mis te norite inimese kallal! Lõppude lõpuks on ju selgelt öeldud, kõik juhtus juhuslikult. Kaheksateist filmi, kümme parteitut, kaheksa reformisti, see on selline täiesti süütu olukord. Ma ju küsisin ministri käest, milline on kombinatoorika järgi tõenäosus, et 18-st kaheksa ja neist kõik reformistid, ja kõlas, et alla poole, kaheksa 18-st. Tegelikult, kui võtta, et täiskasvanuid on Eestis 1 miljon inimest ja igaüks on oma ametis meister, erakonnaliikmeid on maksimaalselt 100 000 ja neist reformiste on umbes 10 000, noh veidi üle pingutatud, aga ..... siis tõenäosus, et valides seoses Narva silmuga või hapukurgiga sealt Peipsilt, valides üht inimest, tuleb meil  üks selline tagasihoidlik tõenäosus, võtame 100 kõige paremat, siis arvutame reformile ümber, s.o 1:102. See on normaalne. Teine lisandub veel ühe ...., eks ju, kõik see läheb korrutisse ja siis tõenäosus – kui ma muidugi õigesti mäletan, see oli nii ammu, see kool koos kombinatoorikaga, mul natukene seda oli –, tõenäosus, et 18-st 10 on parteitud, 8 reformistid, on minimaalselt 1:1016. Kui keegi suudab seda arvu endale ette kujutada, see on igatahes väiksem kui see spordiloto, kuus ära arvata kolmekümne kuuest või mis ta oli.

Samas aga härra minister ütles ju, tsiteerin, et ei pühenda kindlasti oma aega sellise toodangu vaatamiseks. Sellega nullis ära kogu selle... Unustame, ongi kõik, ootame järgmist korda, eks siis teinekord on kuidagi teisiti, seitse 18-st on reformistid või 10, kuidagi ikka saab. Siis on jälle võimalik kellegi käest küsida. Ma tulin üldse siia rääkima sellepärast, et mulle meeldis see lause. Siit võib välja kasvada uus poliitiline mood. Tuleb minister Riigikogu saali ja talle esitatakse küsimus, nagu praegu selle MISA-ga, mulle on ta peaaegu nimekaim, meeldiv kuulda. Asutaja õiguse teostajaks on Kultuuriministeerium, tähendab, peremees tuleb rääkima oma sulasest ja siis ta ütleb, et küsige Smirnovi käest. See on ju tore, see lahendab massiliselt meie riigi probleeme. Tuleb siia minister Parts, temalt küsitakse elektri hinna kohta, tema ütleb, et küsige Liive käest. Või tuleb Ligi, hakkab rääkima, millist raha kellele on seal riigieelarve kaudu niiviisi kuhjakesega lükatud, noh, küsige näiteks, mis seal lehes oli, küsige Seli käest, näiteks. See on uus sõna meie poliitilises kultuuris. See on väga progressiivne sõna, see teeb meie debatid lühikeseks, arusaadavaks, siin pole midagi küsida, küsige teate ise, kust. Aitäh!

Aseesimees Laine Randjärv:

Aitäh! Ja palun, Peeter Võsa!

Peeter Võsa:

Suur tänu, lugupeetud eesistuja! Austatud minister! Kallid kolleegid! Räägiks nüüd nendest filmidest. Selge on see, et hapukurk ja Narva silm enda eest rääkida ei saa ja keegi nende eest rääkima peab ja kui kedagi teist ei ole rääkima panna, siis on täitsa tore ja mõistlik, kui hapukurgi ja Narva silmu eest räägivad Reformierakonna liikmed. Aga siit ma saan teha ainult ühe järelduse, et igaüks, kes natukenegi teemasse süveneb, saab aru, et need filmid on propaganda, poliitpropaganda filmid, ja et oleks veelgi selgem: Reformierakonna poliitpropaganda filmid.

Mismoodi käib siis ühe sellise meediaprodukti valmis tegemine? Ideekavand on nõutav igal juhul – selles räägitakse lahti, milline on taotlus, milline produkt hakkab välja nägema. Nõusolek osalejatelt igal juhul, kui on mängus kellegi teise raha jagamine, kui ei ole eraõigusliku telekanali toode või kellegi enda raha eest toodetav film. See on täiesti arusaadav, sellepärast et kui EL-i või meie riigi rahasid kusagile paigutatakse, ei ole mõeldav, et selliseid filme valmistatakse nii, nagu on valminud kultuuriministri lemmiktelesaade "Võsareporter". Aga isegi sellise meediaprodukti nagu "Võsareporter" tegemiseks oli tarvilik ideekavand, oli tarvilik piloot, oli tarvilik lahti seletada, milliste kaameratega, millise tööjõuga seda valmistatakse. Jooksvalt see enam nii vajalik ei olnud, aga töö algfaasis isegi eraõiguslikus telekanalis seda nõutakse. Ammugi siis nõutakse seda olukorras, kus on mängus riigi või EL-i raha – see on enesestmõistetav.

Ja minu meelest on enesestmõistetav ka, et kui niisugused kummalised projektid on valminud, siis on väga palju küsimusi. Eks raha jagamine, minister juhtis tähelepanu tõepoolest õigesti, alati ongi seotud selliste kismade ja tülidega. Raha ikka teadupärast tekitab sellist tüli. Sellepärast ongi vajalik selline bürokraatia, ka meediaproduktide tootmisel.

Aga mis seal ikka, ju see siis oligi niimoodi ette valmistatud, et oleks leping niisugune, et need Reformierakonna poliitpropagandafilmid saaksid valmida ja et hiljem saaks öelda, et mingisugust seaduse rikkumist ei olnud.

Minul on natuke kurb meel. Kui minu pinginaaber Viktor Vassiljev küsis, kas ka eetilises plaanis ei olnud nendele meediaproduktidele midagi ette heita, siis minister sellele konkreetsele küsimusele jättis vastamata. Aga mis sa ikka teed olukorras, kus üks selline erakanali meelelahutuslik teleprogramm ongi ka ministrile olnud hädavajalik, et ta saaks elus järeleaitamistunde võtta. Siis polegi midagi imestada, kui ta küsimusele, kas antud meediaproduktid olid ka eetilised, vastab, et kõik oli seaduslik. Olemegi vist vastuse saanud. Ju siis seal midagi eetilist ei olnudki. Aitäh!

Aseesimees Laine Randjärv:

Suur tänu! Ja arupärimise adressaat kultuuriminister Rein Lang soovis saada ka lõppsõna. Palun!

Kultuuriminister Rein Lang:

Aitäh, proua juhataja! Esiteks ma pean vajalikuks ära õiendada lause, mille ütles Peeter Võsa: et tema poolt toodetud meediatoode "Võsareporter" kuulub minu lemmiksaadete hulka. Selle ma lükkan kategooriliselt ümber. Teiseks, tõsisemale lainele minnes, ma ei ütle, et ma olen üllatunud. Aga ma olen natuke kurb, kui Riigikogus arutatakse ühte küsimust, tegemist on eraõigusliku lepinguga, härra Ossinovski, eraõigusliku lepinguga eraõigusliku MISA ja ühe meediatootja vahel. Ja enne seda, kui sellele lepingu täitmisele annab keegi hinnangu, ütlete teie, et Eesti populaarsuselt juhtpartei on enda jaoks juba ammu kõik selgeks saanud, et tegemist on lepingu rikkumisega. See on, vaadake, kõva sõna! Just nii te ütlesite. Teie jaoks on kõik juba selge. Aitäh!

Aseesimees Laine Randjärv:

Kohapealt repliik, palun, Jevgeni Ossinovski!

Jevgeni Ossinovski:

Suur tänu, lugupeetud juhataja! Ma õiendan ära selle härra Langi kommentaari praegu. Ma ei ole öelnud mitte seda, et sotsiaaldemokraatide arvates on lepingut rikutud enne seda, kui on see hindamiskomisjon koos käinud. Ma ütlesin, et vaatamata sellele sisuliselt, kas formaalselt leitakse, et see leping sai täidetud või mitte, kuna see leping on suhteliselt tühine – nagu te juba ütlesite, ei olnud seal ette kirjutatud, kes seal osalevad –, siis tõenäoliselt ei saa välistada seda, et tõesti, isegi kui see hindamiskomisjon väga pingutab, et leida sealt rikkumisi, siis formaalselt seal rikkumisi ei leita. Küll aga on meie jaoks täiesti selge see, et vaatamata sellele, kas leping oli formaalselt ja juriidiliselt korrektselt täidetud või mitte, on sisuliselt ja poliitilises mõttes tegemist ebaratsionaalse rahakasutusega, sest see raha pidi minema integratsiooni edendamiseks. Aga see raha on läinud Reformierakonna poliitikute reklaamimiseks. Sellepärast oleme me äärmiselt nördinud, et mitte keegi MISA-st endast ega valitsuse tasemel ei ole vähemasti selgelt enda poolt hukka mõistnud seda, et seda tüüpi projektide toetamine on täiesti ebanormaalne ja tulevikus tuleb ette võtta konkreetsed meetmed, et seda tulevikus välistada. Aitäh!

Aseesimees Laine Randjärv:

Aitäh! Rohkem kõnesoove ei ole. Sulgen läbirääkimised. Käesolevaga on punkti arutelu ammendunud.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles