Sõpruses näidatakse Jean-Luc Godardi filme

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
KINO; TALLINN, EESTI, 21APR10.
Kino "Sõprus" kinona taas avatud.
th/Foto TOOMAS HUIK/POSTIMEES
KINO; TALLINN, EESTI, 21APR10. Kino "Sõprus" kinona taas avatud. th/Foto TOOMAS HUIK/POSTIMEES Foto: TOOMAS HUIK/PM/SCANPIX BALTICS

Kino Sõprus alustab täna prantsuse kino «uue laine» pioneeri Jean-Luc Godard linateoste näitamist. Retrospektiivi raames jõuavad ekraanile Godardi 1960-ndatel aastatel valminud ning filmikunsti kujunemise osas revolutsioonilise tähtsuse omandanud teosed.

1960-ndatel filmikriitikuna leiba teeninud Godardi tiivustas filme tegema soov näidata režissööridele, kuidas tema arvates võiks kino tegelikult välja näha. Vilistades lendleva kergusega kõikidele varem kokkulepitud reeglitele narratiivi, montaaži ja heli kasutamise osas, vabastas see geniaalne kunstnik filmi konventsionaalsetest ahelatest juba oma vapustava debüütteosega «Viimsel hingetõmbel»(À bout de soufflé, 1960). Sellest hetkest peale on Godard loonud filme, kus kinematograafiline vorm kohtub sotsiaalse reaalsusega ja kõrgkultuur põimub osavalt popkunstiga. Nende filmide visuaalne, esteetiline, filosoofiline ja poliitiline radikaalsus on teinud Godardist ühe olulisima autori filmimaailmas.
«Kino ei ole unistus või fantaasia. Kino on elu. Ma ei näe vahet filmil ja elul. Need on üks ja seesama,» on režissöör ise öelnud.

Retrospektiivi avab täna õhtul kl 19 Godardi esimene täispikk film «Viimsel hingetõmbel» , mida peetakse ka prantsuse «uue laine» nurgakiviks. Mõrvas tagaotsitava sarmika Micheli (Jean-Paul Belmondo!) ja ameeriklannast lehemüüja Patricia (Jean Seberg) armastusele keskenduvat võluvat linateost on nimetatud kõigi aegade “coolimaks” filmiks.
Pariisi bulvaritel kulgevas loos on kasutatud kõiki hiljem “uuele lainele” iseloomulikuks saanud tehnikaid, alates improviseeritud dialoogist, hüppavast montaažist, käsikaamerast ja laisast narratiivist kuni stuudioväliste võteteni.
Nakatavast elujõust pulbitsev film sisaldab Godardile omaselt ka tihedalt vihjeid filmiajaloole, popkunstile ja muusikale – Picassost Renoirini ja Mozarti klarnetikontserdist prantsuse popini.

Vaata lähemalt retrospektiivi kava: http://kinosoprus.ee/

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles