Malev Toom, fotograafiaosakond, album «Fotod. Malev Toom. 1980–2005»

Raimu Hanson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Malev Toom on näitusele «Täidetud tühjus» andnud Haapsalu tänavatel jäädvustatud neli suurt panoraamfotot, mis väikeste reprodena leiduvad tema diplomitööks ühes eksemplaris trükitud albumis «Fotod. Malev Toom. 1980–2005».
Malev Toom on näitusele «Täidetud tühjus» andnud Haapsalu tänavatel jäädvustatud neli suurt panoraamfotot, mis väikeste reprodena leiduvad tema diplomitööks ühes eksemplaris trükitud albumis «Fotod. Malev Toom. 1980–2005». Foto: Postimees.ee

Tartu kunstimajas on ateljee, kus üheksa aastat on õlg õla kõrval tegutsenud fotograafid Meelis Lokk ja Malev Toom.

Ükskord äraunustatud aastal pildistasid nad seal kuuma Viljandi diskoduot Hovery Covery. See bänd on nüüdseks vajunud unustusehõlma, kuid sõprade-fotograafide loominguline ind on aina kasvanud. Nad on lisanud oma tööruumi uusi aparaate ja kogunisti mööblit.

Viimasest suurema osa on meisterdanud Tartu kunstikooli puidu kunstilise töötlemise erialal 30 aastat tagasi lõpetanud Malev Toom.

Diplomitööks fotoalbum

Teisipäeval kaitses ta Tartu Kõrgema Kunstikooli üliõpilasena oma diplomitööd.

Selleks valmis tal Karlsruhest pärit ja seal graafilist disaini õppinud sakslanna Sybille Hummleri juhendamisel album.

«Albumis on Malevi senisest loomingust läbilõige, maagihunnikust on terad välja nopitud,» ütles Lokk. «Ma tunnen teda 25 aastat, aga sellist kvintessentsi, kõiki neid terakesi üheskoos näha ei ole mul veel õnnestunud.»

Diplomitöö kaitsmisel üleeile komisjonilt kõige kõrgema hinde saanud Toom on igas olukorras tagasihoidlik.

«Ega must õiget kunstnikku ole,» ütles ta. «Nüüd, vanemas eas, võin juba julgelt tunnistada, et ma olen pigem käsitööline. Kunstkäsitööline, ütleme nii.»

Seevastu näitustest on paistnud välja tema loomingu kõrge kunstipärasus. Seda tunnistavad ka Hispaania Rahvusvahelise Fotokunsti Föderatsiooni pronksmedal (1987) ning Eesti Fotokunstiühingu aastapreemiad (1987 ja 1988).

«Malev Toom on Eestis väga tuntud fotograaf,» ütles tema diplomitöö juhendaja Hummler. «Albumis on näha tema arengut alates mustvalgetest klassikalistest fotodest 1980. aastate alguses kuni praeguste digitaalselt tehtud panoraamideni.»

Unikaalsed panoraamid

Diplomitöö kaitsnud fotokunstniku enda sõnul on iga tema panoraampilt nagu lühifilm, mis jäädvustab elu kuni tunni jooksul kuskil kindlas kohas, näiteks mõnel tänaval. Kõik, mis pildil näha, on tegelikult toimunud, aga see kõik on surutud ühte kaadrisse.

«Oma panoraamidega on ta kogu maailmas unikaalne,» väitis Lokk. «Iga selline foto koosneb 40–50 üksikvõttest. Ta jaotab kaadreid ajas ja paneb hiljem arvutis panoraami kokku. Tänavale tekib kunstlik elu, aga samal ajal on see tõetruu.»

Tartu Kõrgema Kunstikooli diplom lubab Toomil kandideerida sealsamas õppejõu ametikohale. Seni on ta kõrgkunstikoolis tegutsenud peamiselt meistrina.

Kuid õppejõutöö Toomi nii väga ei meelita. «Eks näe, aga hea meelega teeksin rohkem siiski pilte,» rääkis ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles