Ristmikel saab eelisõiguse 150 trolli ja bussi

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ühissõidukitel oma pealinnas omad rajad ja eelisõigus fooride all
Ühissõidukitel oma pealinnas omad rajad ja eelisõigus fooride all Foto: Raigo Pajula

Tallinna transpordiameti hinnangul töötab bussidele ja trollidele foori all eelise andev prioriteedisüsteem nüüd korralikult, kokku saab 150 ühissõidukit vajadusel sõidu eelisõiguse pealinna 30 ristmikul.

8 miljonit krooni maksma läinud foori prioriteedisüsteemi projekti raames pandi spetsiaalsed lisaseadmed linna 30 ristmikule ja esialgu 111 trollile ning bussile. Kuna selgus, et projektiks ettenähtud rahast jääb 1,5 miljonit krooni kasutama, osteti selle summa eest lisaseadmeid veel ligi 40 bussi jaoks.

Transpordiameti projektijuht Tiit Laiksoo selgitas, et 30 ristmiku foorikontrolleritesse pandi lisaseadmed ja loodi spetsiaalsed programmid, ühissõidukid said omakorda raadiomodemid, mis saadavad ristmikule liginedes programmile rohelise fooritule taotluse.

«Selline taotlus saadetakse vaid siis, kui buss on oma graafikust maha jäänud,» täpsustas Laiksoo. Fooriprogramm kontrollib, kas on võimalik selle bussi või trolli jaoks anda rohelist tuld varem või olemasolevat pikendada, et ühissõiduk kiiremini ristmikust üle jõuaks.

«Reaalselt on seda Tallinna niigi pingelises liikluses keeruline teostada, sest fooriprogrammide muutmisega tekib oht, et kogu liiklus läheb umbe,» lisas ta. Pärast mitmeid parandusi töötab Laiksoo sõnul süsteem nüüd hästi.

Laiksoo ütles, et näiteks Helsingis õnnestus sellise süsteemi abil ühel liinil sõitvate busside arvu vähendada, sest bussid läbisid oma marsruudi palju kiiremini. «Eks meie eesmärk on ka kokkuhoid, selleks me neid süsteeme lõime,» kinnitas Laiksoo.

Tallinnaski püütakse välja selgitada, kas on võimalik busside sõitu nii palju kiirendada, et tuleks graafikuid muutma hakata, kuid nende andmete analüüs võtab veel aega.

Kogu SMILE projekt läks maksma 60 miljonit krooni, sellest 43 miljoni eest sai umbes 450 pealinna ühissõidukit pardakompuutri, mis juhib sõiduki kõiki tabloosid, ütleb reisijatele peatusi, näitab bussijuhile graafikus püsimist jms. Projekti raames rajati ka mitmetele linna tänavatele ühissõidukirajad.

Tagasi üles