Konjak kriminaalhooldusametnikule – aktsepteeritav või mitte?

Merje Pors
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Corbis / Scanpix

Täna esitletud ametnike huvide konflikte käsitlevas veebipõhises käsiraamatus on välja toodud 37 erinevat juhtumikäsitlust, mis aitavad ametnikel korruptsiooniteadlikkust tõsta. Näiteks küsitakse, kas kriminaalhooldusametnik võib vangi sõbralt vastu võtta pudeli konjakit ja kommikarbi, et ta annaks vangile positiivse iseloomustuse tingimisi enne tähtaega vabastamiseks.

Käsiraamatus selgitatakse, et kuigi kingitus on kokkuvõttes väheväärtuslik, on kinkija eesmärk mõjutada ametnikku koostama soodsat iseloomustust ning seega ei tohiks taolist kinki vastu võtta.

«Kingitus võib mõjutada ametniku erapooletust teenistusülesannete täitmisel ja seada kahtluse alla tema objektiivsuse vangi kohta koostatud soovituse puhul.» Sellist laadi kingitusi võib käsitleda pistisena.

Samas on toodud teine näide kingitustest, mille puhul ametnik pigem võib pakutu vastu võtta. Näiteks on toodud ehitusvaldkonna eest vastutav abilinnapea, kes esineb ehitusettevõtjate liidu seminaril ettekandega. Pärast seminari kingib korraldaja kõigile esinejatele koti, milles on mälupulk, ehitusettevõtjate liidu logoga kruus ja plaat korraldajat tutvustava materjaliga.

«Kuna kinkekomplekt on ette nähtud kõigile seminaril esinejatele ja mitte ühelt ettevõttelt, vaid ettevõtteid ühendavalt esindusorganisatsioonilt, võib seda käsitleda tänuavaldusena seminariettekande eest,» osutatakse käsiraamatus. Küll aga tuleks kingitus tagastada juhul, kui seminari korraldab näiteks turismiettevõte, kes kingib igale esinejale, sh hangete eest vastutavale ametnikule, kolmekümne eurose kinkekaardi, mis annab võimaluse kasutada puhkusepaketi ostmisel soodustust.

«See võib mõjutada ametnikku otsustama selle turismikorraldaja kasuks ka asutuse välisreiside korraldamisel,» nenditakse käsiraamatus.

Koolidirektor juhtimas vallavolikogu

Justiitsministeeriumi ja rahandusministeeriumi koostatud väljaandes käsitletakse erinevaid huvide konflikti olukordi, teiste seas ka ametniku kõrvaltegevusi. Näiteks küsitakse, kas valla hallatava gümnaasiumi direktor võib samal ajal ka vallavolikogu esimehena töötada. Leitakse, et gümnaasiumidirektor võib küll olla ühtaegu volikogu esimees, ent peab ennast taandama gümnaasiumiga seotud aruteludest ja otsustest.

«Korrektseks ei saa lugeda olukorda, kus vormiliselt ennast küll taandatakse, kuid tegelikult ollakse aruteludesse kaasatud, ega ka vastupidi: tegelikult on ennast taandatud, ent otsusele kirjutatakse alla,» selgitatakse vastuses.

Ametnikel võib huvide konflikt tekkida ka siseteabe kasutamisel. Käsiraamatus tuuakse näide, kus osakonnajuhataja on ameti inspektorile edastanud kontrollvalimi ehk nimekirja pindalatoetust taotlenud ettevõtjatest, keda kavatsetakse kontrollima minna. Inspektor leiab valimist oma sugulase, kelle puhul ta teab, et tema heinamaad on niitmata. Heinamaade niitmine aga on tingimus, mis peab taotlejal kindlaks kuupäevaks täidetud olema.

Inspektor ei peaks oma sugulast siiski teavitama, sest ameti kontrollvalim on mõeldud asutusesiseseks kasutamiseks.

«Sugulase teavitamine sellest tähendab teiste taotlejate suhtes põhjendamatut eelist. Kui lähisugulane niidab heinamaad vaid kontrollkäigu ajaks, siis on see ebavõrdne kohtlemine, sest teised ettevõtjad ei teadnud, millal kontroll toimub.»

Samuti peaks järelevalveinspektor ennast taandama, kui kontrollitakse tema sugulase tegevust.

Täna esitlesid justiitsministeerium ja rahandusministeerium huvide konflikti vältimise veebipõhist käsiraamatut, mis peaks suurendama ametnike korruptsiooniteadlikkust.

Uus käsiraamat aitab nii ametnikel kui ka nendega suhtlevatel inimestel ära tunda võimalikke huvide konflikti olukordi ja anda soovitusi nende lahendamiseks.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles