Katrin Bats: rohelised pakendid saavad ajalooks

, Rimi vastutustundliku ettevõtluse juht
Copy
Rimi vastutustundliku ettevõtluse juht
Rimi vastutustundliku ettevõtluse juht Foto: Katrin Bats

Näeme tihti üleskutseid tarbida kestlikult toodetud kaupa. Arusaadav, et ettevõtted soovivad kasumi nimel inimeste emotsioone ära kasutada.

Emotsioonidel tuginevad sageli ka toodetel olevad roheväited, mis lubavad vastutustundlikult ja keskkonnahoidlikult toodetut. Üha enam asub aga Euroopa Liit piirama jätkusuutlikkusele viitavate sõnade, värvide ja märkide kasutamist.

Enam ammu ei tohi tootja kirjutada jogurtipakile, et see on tervislik, isegi kui on lisatud kasulikke baktereid või vitamiine. Meie vajadused on erinevad ja nii saavad noored ja vanad ühe jogurti söömisest erinevat «terviseabi».

Roheväidete reeglid püüavad juhtida, mil moel rohelises karbis müüdavate toodete infot edastatakse. Hea teada, et pakendit saab kergesti ümber töötada, kuid vastutustundlikkusest on asi kaugel, kui koostisosad tulevad väga kaugelt.

Tulevikus pole lubatud jätkusuutlikkusele viitamiseks kasutada näiteks sõnumeid, mida pole ära seletatud ja tõendatud. Näiteks peab olema tõendatud 100% rohelise energia kasutamise väide ja viide ringmajanduses osalemisele. Keskkonnahoiuloosungid peavad olema põhjalikult läbi analüüsitud ja tõendatud. Lisaks on vaja nutikat viisi, kuidas info pakendil arusaadavalt ja lühidalt esitada.

Tootjat võib aidata sertifikaat, mis tõendab, et toode on kestlikult toodetud. Tunnistus väljastatakse pärast asjatundjate kontrolli. See võib olla tootjale kulukas, kuid tõmbab selge piiri tõese info ja pelga turundusstrateegia vahele.

Praegu aitavad lettidel orienteeruda mahetoidu ja kalatoodete sertifikaadid. Mahetoidu pakendi rohelist lehekest tunnevad paljud, see viitab puhtamale toidule. Sertifitseeritud kalatooted annavad aga signaali, et mereannid pole püütud piirkonnast, kus seda liiki on liialt vähe.

Kas Eesti on roheväidete direktiiviks valmis? Arvan, et selles valdkonnas tegutseb igaüks veel oma parema äratundmise järgi. Soovitan aga hakata aegsasti sellele mõtlema. Keegi ei peaks direktiivi saabudes hakkama trikitama, et toode või teenus konkurentidega võrreldes rohelisem paistaks. Tuleb pingutada, et see seda ka oleks.

Copy
Tagasi üles