LEAN-meetod aitab Rimil säästa kallist tööaega ja ressursse

Rimi Eesti Food AS
Copy
Foto: Rimi Eesti Food AS

Kuigi LEAN on enamasti tuttav sõna tootmisvaldkonnast, kasutab sama meetodit juba aastaid eesmärkide saavutamisel ka jaekaubanduskett Rimi. Ettevõtte LEAN spetsialisti Mairi Aasna sõnul on see tõhus mõtte ja tööviis, kuidas hoida laoruumis kaup õiges kohas, vähendada topelt tööd ja säästa kallist tööaega. Lisaks on tegemist positiivses mõttes nakkava harjumusega ning paljud töötajad kasutavad LEAN-nippe ka kodus.

Foto: Rimi Eesti Food AS

„LEAN on kogu meeskonna töö ja ajakasutuse mugavamaks ning efektiivsemaks muutmine, vältides raiskamisi. Lihtsustatult öeldes tähendab see silte sahtlitel ja riiulitel, kindlatel asukohtadel töövahendeid, alati korras ladu ning erivärvilisi teipe põrandal, mis märgistavad prügikastide ja kauba asukohta,” selgitab Aasna. Juba 1900 aastate alguses juurdunud mõtteviisid on võimalik üle kanda tänapäeva. Need samad meetodid toimivad ka nüüd: kõik protsessi tegevused, mis ei lisa kliendile väärtust on raiskamine. Lean mõtlemine sai esmalt alguse Jaapanist ning on rahvusvaheline filosoofia mida tänapäeval kasutavad paljud ettevõtted üle maailma. Rimi on pannud kokku jaapanlaste nutikuse ja eestlaste talupojatarkuse ning saavutanud suurepärased tööriistad, mis aitavad ettevõttel efektiivselt töötada ja meeskonnal aega ja energiat otstarbekamalt kasutada.

Aasna nendib, et alguses võib meetodi kasutuselevõtt nagu iga muudatus olla töötajatele võõras, aga Rimi näite puhul võib ta kinnitada, et kui juba 70% töötajatest sellesse usub, lähevad ka kõik teised meelsasti kaasa. „Visuaalselt on kaugele näha, kus LEAN kasutusel on. Selleks oleme kauplustes sisse viinud 6S tööriista, ehk töökohtade korrastamise loogika. Ettevõtte jaoks on see tööriist, mille abil saame lühikese ajaga näha arenguhüpet ning saavutada esimesed kiired võidud. Meie kaupluste tagaruumide põrandatel on näiteks kasutusel värviliste teipide süsteem: punase teibiga märgistatud alale ei tohi midagi asetada, kollane on vastupidi ladustamise ala ning roheline teip märgistab prügikastide kohta. Mida korrastatumad on meie töö- ja laoruumid, seda lihtsam on töötajatel, sest nad ei pea kulutama aega õige koha otsimise peale. Nii on ka uutel töötajatel sisseelamine oluliselt lihtsam.”

Foto: Rimi Eesti Food AS
Foto: Rimi Eesti Food AS

Rimi on välja töötanud ja kirja pannud täpsed protsesside standardid. Nii ei pea töötaja küsimuse korral kellelegi helistama või kolleegi tülitama, vaid saab standardeid lugedes kõik vajaliku teada. Samas ei tähenda see, et need standardid ei või muutuda – kui mõni kauplus oma tööprotsessi analüüsides leiab, et mingi tegevuse teisiti tegemisel saab hoida kokku minuti, juurutatakse tõhus protsess ka teistes kauplustes. Sest arvutage ise: kui näiteks ühes kaupluses päevas suudetakse oma tööd efektiivsemalt teha ning seeläbi säästa 10 minutit siis juba kogu Rimi kaupluste peale kokku teeb see 13 säästetud töötundi päevas ning need säästetud töötunnid saab suunata klientide teenindamisele.

Aasna ei salga, et LEAN tööviisi järgimine ei ole kõigi jaoks lihtne. „See nõuab enesedistsipliini ja pidevat kontrolli. Aga vaatamata sellele, et kõigil on korrast oma arusaam, tuleb järgida kokkulepitud reegleid. Kodus võid ju pesemata nõud kraanikaussi jätta, aga kollektiivis nii ei saa. Puhtus, kord ja süsteemsus on olulised ning mittevastavused tuleb kohe likvideerida, muidu tekib doominoefekt ja kord läheb käest. Seetõttu on meie poodidel igakuine auditeerimiskohustus.”

Rimi Eesti kasutab LEANi alates 2017. aastast ning see on sisse viidud või viimisel kõigis 82 kaupluses. LEAN filosoofiat kasutavad oma töös ka Rimi emafirma ICA Group, samuti näiteks McDonalds, Toyota, Coca-Cola, Ford, jne).

Foto: Rimi Eesti Food AS

Lean filosoofia keskmeks on klient

„Nii ka kaubanduses on kõige keskmes alati klient. Kui me ei suuda oma klientide vajadusi rahuldada, nad ei ole rahul meie toodete või teenustega, oleme ebaõnnestunud,” ütleb Aasna. Lean´i seisukohalt tuleks väärtust alati hinnata kliendi vaatenurgast. Väärtus on kõik see, mille eest klient on nõus maksma. Väärtuse meie ostjale loovad: kaubad asuvad riiulil, kauba ees on hinnasilt, kaup on kvaliteetne, kiire- ja suurepärane klienditeenindus, jne. Lean aitab meil luua kliendile rohkem väärtust ja muudab Rimi kauplused töötajate jaoks paremaks töökohaks. Kaupluste töötajaid koolitatakse kasutama esinevaid lean tööriistu ja oma kauplustes lean põhimõtteid ellu viima. „Igal asjal peab olema oma kodukoht, sest kui töötaja kasutab kliendi teenindamiseks mõeldud aega oma töökinnaste otsimiseks või koristamisele, hakkab see ühel hetkel klientidele välja paistma. Sellele järgneb, et kaup ei jõua riiulile ning kliendil jääb ost sooritamata ning seeläbi ka peab hiljem tegelema kaupade mahakandmisega mis omakorda suurendab toidu raiskamist.„

Foto: Rimi Eesti Food AS

Ta nendib, et Rimi tagaruumid on saanud kiita nii koostööpartneritelt, müügiesindajatelt, hankijatelt kui ka Päästeametilt, kellele meeldib, et ladu ei võrdu labürindiga, vaid igal asjal on tõesti oma koht. Ka töötajad hindavad puhtaid, korralikke ja loogiliselt sisustatud tööruume. „LEANi puhul on hea see, et töökorraldust saavad parendada kõik töötajad, kui nad leiavad, et midagi saab teha efektiivsemalt. Ehk kui keegi tunnetab probleemi, saab ta sellest kohe rääkida. Saame aastas üle 1500 parendusettepanekut ning igal kauplusel on eesmärk teha vähemalt kaks ettepanekut kuus, aga need peavad olema reaalselt elluviidavad lahendused. Ühelt poolt muudab see töökorraldust paremaks, teisalt ärgitab meeskonna kaasatust.”

Lisaks on Rimi kauplustes tulemusjuhtimise tahvel, kus on kirjas eesmärgid ja mõõdikud. Igal hommikul kogunevad töötajad, räägivad eelmise päeva tulemustest ja sellest, mida saab täna paremini teha. Tänu koosolekutele ja kaasatusele on töötajad alati kursis, kuidas nende poel reaalselt läheb.

„Tänapäevane äri on kiire, konkurents tihe ja vajalik on eristuda. Kõik muutub kiirelt alates arvutiprogrammidest ja toodetest kuni klientide soovide ja vajadusteni. Meie peame kaupmehena saama ajas paremaks ja LEAN aitab meid, sest see on mõtteviis, kuidas saab nutikamalt ja lihtsamalt. Kaupluste töötajad räägivad, kuidas nad on hakanud LEANi kasutama ka kodus, tegelikult teen seda isegi,” räägib Aasna. „LEAN lihtsalt tuleb meie ellu kaasa ning tekitab nii mõttemaailmas kui meie elukorralduses positiivseid muudatusi.”

Foto: Rimi Eesti Food AS
Foto: Rimi Eesti Food AS
Copy
Tagasi üles