Noored tutvustavad Eestit paganliku maana

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Agentuuri Velvet noored ideedegeneraatorid Teele-Reet Tõrs, Mart Kase ja Pärtel Vurma said preemiaks sõidu Cannes’i.
Agentuuri Velvet noored ideedegeneraatorid Teele-Reet Tõrs, Mart Kase ja Pärtel Vurma said preemiaks sõidu Cannes’i. Foto: Liis Treimann

Nädal tagasi toimunud Kuldmuna reklaamipeol võitsid Pesamuna tiitli ja sõidu Cannes’i reklaamifestivalile noored, kelle võidureklaam näitas Eestit Euroopa kõige paganlikuma maana. Karilin Engelbrecht uuris, miks reklaamida Eestit nii ekstreemselt.

Tänavusel noortekonkursil anti võistlejatele ülesanne mõelda välja Eestit välismaalastele tutvustav trükireklaamiseeria. Märtsi lõpus kogunenud žürii meelest said sellega kõige paremini hakkama noordisainerid Mart Kase (25), Teele-Reet Tõrs (26) ja Pärtel Vurma (26), kes kõik teenivad leiba disainibüroos Velvet.

«Et iga riik üritab tihedas mainekampaania konkurentsis millegagi silma paista ja midagi väga erilist on raske välja tuua, proovisime leida neid tõdesid, mis meid muust maailmast eristaks,» selgitas Kase meeskonnale võidu toonud tööd. «Näiteks loodus või ilusad naised – see kõik on ka mujal olemas,» rääkis Kase.

Nii kasutasid noored, kes võistlusel kandis nime Funda, oma kampaania «Imagine» sõnumina fraase kuulsatest poplugudest. Reklaamist leiab näiteks biitli John Lennoni laulu «Imagine» rea «Nothing to kill or die for and no religion too» («Pole midagi, mille nimel tappa või surra, ega usku ka»). Teine fraas pärineb Elvis Presley loost «A Little Less Conversation»: «A little less conversation, a little more action please» («Vähem juttu, rohkem tegusid, palun»).

Nende lausete kohta on noortel ka selgitus varnast võtta, ehkki nad tunnistavad, et läksid omavahel suisa vaidlema, kas leitud tõed pole ehk liiga ekstreemsed ega mõju antireklaamina. «Leidsime, et Eesti on kõige vähem religioosne maa Euroopa Liidus. Hakkasime seda mõtet arendama ning jõudsimegi visuaalse lahenduse ja Lennoni sõnumini,» jutustas Kase.

Presley laulu sõnad omakorda olid mõeldud äriturismi edendamiseks. «Eesti on majandusvabaduse mõttes nii Euroopas kui ka maailmas esirinnas. Mõte on selles, et muidu oleme kinnised põhjamaalased, aga tööd teeme ja äri ajame kõvasti,» selgitab Vurma.

«Nii valmiski reklaam, mis ei ole küll üheselt tõlgendatav, aga mille jõud ongi selles, et see on niivõrd mittetähenduslik,» jutustas Kase. «Osa saab sellest väga hästi aru, aga osa ei saa mitte midagi, kuid see jääb meelde vähemalt,» usub ta.

Funda pandi kokku üksnes noortekonkursi tarbeks. «Meie (Velveti – toim.) loovjuht Janno Siimar agiteeris noori töötajaid konkursist osa võtma,» rääkis reklaami võistlusele saatnud Pärtel Vurma. Funda nimigi oli juhuslik. «Kõik noored töötajad ei saanud oma meeskonna nimeks ju Velvet panna! Meie valisime lihtsalt esimese pähetuleva nime,» selgitab Vurma.

Argipäeviti tegeleb võiduseltskond disainitööga. Tekstikirjutaja ehk copywriter’ina töötav Kase lõpetab paralleelselt ka lavakunstikooli. «Elus tuleb tegeleda erinevate asjadega, see muudab silmaringi avaramaks ja sa suudad rohkem asju haarata,» usub noormees. Teele-Reet Tõrsi ülesanne on uute veebikampaaniate ja erinevate mängude välja mõtlemine. «Üritan luua interaktiivseid tegevusi, kus kasutaja saab ise osaleda – inimesed ei taha enam ainult kuiva infot tarbida,» arvab Tõrs. Vurma juhib aga Velvetis veebiosakonna tööd.

Nüüd ootab Pesamuna laureaate, suurema vaeva nägijaid Mart Kaset ja Teele-Reet Tõrsi juunis ees sõit rahvusvahelisele reklaamifestivalile Cannes’i. Sealgi ei ole neil mahti aega niisama surnuks lüüa, vaid neil tuleb asuda võistlema teiste riikide reklaaminoortega. Nende ülesanne on 24 tunniga teha valmis võistlustöö, mille teema on seni veel teadmata – see selgub vahetult enne konkursi algust.

«Tean, et eelmisel aastal oli rõhk sotsiaalsel reklaamil; tuli mõelda, kuidas sportimisega lapsi sõjast eemale hoida,» meenutas Kase. «Oleks ju tore, kui tänavu saaksime teema, mis rohkem meid puudutab.» Samas arvas noormees, et tõenäoliselt on sel aastal tähelepanu all rahvusvahelist kõneainet pakkunud olümpiamängud Pekingis.

Pesamuna reklaamivõistlus noortele

Pesamuna preemia võitsid Teele-Reet Tõrs, Mart Kase ja Pärtel Vurma disainibüroost Velvet.

Otsuse langetas žürii, kuhu kuulusid teiste seas Tõnu Sikk (Division), Made Rässa (Tank), Jaanus Veerberk (Vatson&Vatson/Y&R) ja Barbi Pilvre (Eesti Ekspress). Žürii tööd juhtis Jaanus Vahtra (Taevas).

Kokku laekus noortekonkursile 32 tööd, mida saab näha reklaamiagentuuride kodulehelt eral.vertical.ee.

Arvamus

Jaanus Vahtra

Noortežürii esimees

Ühest küljest vastas võidutöö kõige rohkem võistluse juhendis esitatud kriteeriumidele. Teisest küljest oli see seltskond ülesande väga selgelt ja hästi lahendanud. Ning lisaks oli võidutöös «Imagine» olemas intriig, 32 võistlustöö hulgas oli veel palju huvitavaid töid, aga neis jäi puudu kohalik mõõde ning vaevalt oleks teised reklaamid välisturistil nii suurt huvi tekitanud.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles