Ekspert: riigiveebide ühenäolisus hakkab kaduma

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Läbi aegade igava ja ühenäolise kujundusega riigiettevõtete veebid on viimasel ajal hakanud muutuma huvitavamateks ja julgelt eristuvamateks, leidis digitaalmeedia ettevõtte ADM Interactive loovjuht Erki Peinar.

«Riigiasutuste ja –ametite veebilehtedel on läbi aegade olnud üks üldine omapära: info peab olema esitatud lakooniliselt ja veebikeskkond peab olema riigiametile kohaselt konservatiivne. Seetõttu on ka valdav enamus riigisektori veebikodusid olnud kujunduse mõttes igavad ja ühenäolised,» sõnas Peinar.

«Õnneks on see trend viimastel aastatel muutunud. Iga riigiasutus otsib oma eristuvat nägu, visuaalset keelt ning on aru saadud ka peamisest – kõige olulisem on külastajatele veebilehel info struktureeritud ja loogiline esitlemine.»

Tema sõnul pole asjalikust disainist kasu, kui sellelt lehelt midagi üles ei leia. Viimasel ajal palju kriitikat saanud näitena tõi ta esile Tallinna uuenenud kodulehekülje, kus navigatsiooniloogika ja struktuur on endiselt keeruline ja arusaamatu.

Pikka aega pole tema sõnul ka riiklike institutsioone ja nende nimesid-sümboolikat turunduslikus mõttes brändidena käsitletud. Nüüd kiitis Peinar kultuurimisteeriumi uut logo, mis näeb välja nagu äriettevõtte logo. «Samastumine riigisektoris visuaalses mõttes ärisektoriga on viimastel aastatel kasvav trend. See annab omakorda oluliselt enam kujunduslikke võimalusi ka veebikeskkonnas
riigiasutuste lehtedes disainikäekirja kaasajastada ja elavamaks muuta,» sõnas ta.

«On õnneks ka huvitavaid, värskeid, julgelt eristuvaid ning edumeelseid kaasaegseid lahendusi. Riigiametites töötavad suhtekorraldajad on hakanud mõistma et veebileht ei saa olla enam pelgalt tuima ja lakoonilise tekstiinfo koht,» arvas Peinar.

Ta nägi, et viimastel aastatel kodulehtede jaoks ka raha kulutama hakatud. «Üha olulisemaks
on muutunud ka pildikeel. Külastajad ei viitsi lugeda pikki lohisevaid ametlikus stiilis teateid, vaid tahavad sisu tarbida inimlikus, arusaadavas ja lihtsasti mõistetavas kontekstis,» sõnas ta.

Uusimad läbimõeldud

Peinar kiitis presidendi uut kodulehte, mis on hea ja loogilise ülesehitusega ning soliidse puhta kujundusega, presidendile sobiva esinduslikkusega veebileht. «Hea näide lakoonilisest väljapeetud stiiliga ja vähese graafikaga riigisektori veebilehest,» sõnas ta.

Ka valitsus.ee on tema arvates läbimõeldud struktuuriga lihtne ja selge veebileht. «Raamistik on pisut laialivalguv ja kasutatud on kohati põhjendamatuid kujunduselemente, mis muudavad sisu tarbimist keerulisemaks,» leidis ta teisalt.

Riigikontrolli uus leht on Peinari arvates julge ja eristuva lähenemisega kujundus, mis esitleb tõsiseid teemasid külastajale meediaportaalilikus ja mängulisemas kontekstis. «Reeglina riigiinstitutsioonid oma lehti tumeda taustaga ei loo, sest kardetakse, et sisutekstide tarbimine on raske. Käesolev näide on aga vastupidine erand.»

Maanteeameti veebilehele on püütud anda eristuvat ilmet realistliku fototausta abil, mis pole Peinari sõnul samuti riigiasutuste veebilehtedele tavaliselt omane. «Kujundus ise on jäänud siiski pisut igavaks, viimistlemata ja üksluiseks. Traditsioonilise portaali lahendus, millele oleks võinud rohkem omapära anda,» kommenteeris ta.

Uudsete lahenduste kõrval tõi Peinar välja, et on veel näiteid teisest äärmusest ehk veebilehti, mis vajaksid hädasti juba ammu nii visuaalset kui sisulist kohendamist - maa-ameti, riigikogu, põllumajandusministeeriumi ja terviseameti kodulehed.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles