Hennoste meteoriiditrikist: meedia oleks võinud olla ettevaatlikum

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Reklaamitrikiks osutunud «meteoriidikraater»
Reklaamitrikiks osutunud «meteoriidikraater» Foto: AFP / Scanpix

Meediaekspert Tiit Hennoste leiab, et kogu meedia langes Läti meteoriidina esitletud reklaamikampaania ohvriks eelkõige seetõttu, et interneti kaudu kiiresti leviv informatsioon paneb ka teised meediakanalid eksklusiivse materjali nimel pingutama.

«Loll saab kirikus ka peksa,» naeris Hennoste esialgu küsimuse peale, mismoodi kogu meedia langes reklaamitriki ohvriks ja kajastas Läti pinnale väidetavalt kukkunud meteoriiti, mis osutus Tele2 reklaamikampaaniaks.

«Iga hinna eest püütakse saada endale infot ja killukestki eksklusiivset materjali sinna sisse, kontrollimata, kas asjal üldse mingisugust uudisväärtust on või ei ole,» pidas Hennoste kuulujutu kulutulena levimise põhjuseks. «Paistab, et raha on ka väga palju meediaorganisatsioonidel, et kiirkorras kõik inimesed kohale saadeti suvalist asja kajastama, selle asemel, et oodata mõni tund, kuni asjatundjad on öelnud, et tegu on jamaga.»

Taustamõjuriks selle juures pidas ta interneti kaudu tohutult kiiresti ja kontrollimatult levivat infot, mis sunnib ka ajalehti teisiti pingutama ja levivale infole reageerima.

Hennoste sõnul töötab igal pool mujal maailmas sama loogika ja lääne meediagi saadab sageli sündmuskohale oma reporterid, et saada infot otseallikast. «Küsimus polegi selles, kas kedagi kohale saata - küsimus on selles, mida sellest välja paisata. Kas asuda otsekohe serveerima iga kõlakat või öelda, et esialgu on meil vaid kontrollimatu informatsioon ja teatame teile mõne tunni pärast täpsemalt,» soovitas meediaekspert.

Hoopis teine asi oli tema sõnul teadlaste kohalesõit, sest osa neist ilmselt kutsuti kohale asja uurima ning teadlased saavadki midagi öelda alles seejärel, kui on kohal käinud ja asja analüüsinud.

Pakkuda tunni-meediat

Kuidas sellist orkilangemist vältida? «Mõelda tuleb!» soovitas Hennoste. Teiseks soovitas ta üles ehitada mitte minuti-meediat, vaid näiteks tunni-meediat.

«On uudiseid, mida tõesti tuleb internetis peaaegu, et online'is kajastada: olgu need valimistulemuste teadasaamine või suur märul X linnas. Teiseks on olemas nii-öelda pehmed uudised, mis on alati olnud ajatud. Kui Lätisse kukkus meteoriit, on täiesti ükskõik, kas ma saan seda teada täna või kaks päeva hiljem, sellest ei muutu maailmas midagi,» kommenteeris Hennoste.

Tema soovitas online-meedial esialgu piirduda ütlusega «Kuuldavasti on juhtunud midagi sellist», sest interneti ajastul päriselt kuulujuttude levikut siiski vältida ei saa.

Samas ei näinud Hennoste meteoriidi-teema kajastamises mingit katastroofi, peale selle, et raha kulus mõttetult.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles