Loetumad lood Estonia laevahukust

Elo Mõttus-Leppik
, Otse Postimehest saatejuht
Copy
Discovery dokumentaalsarjas «Estonia – leid, mis muudab kõike» näidatud uue augu asukoht parvlaev «Estonia» paremal küljel.
Discovery dokumentaalsarjas «Estonia – leid, mis muudab kõike» näidatud uue augu asukoht parvlaev «Estonia» paremal küljel. Foto: Agur Paesüld

Eelmisel aastal toimus oluline murrang Estonia laevahuku uurimises, kui Rootsi ajakirjanik Henrik Evertsson oma filmimeeskonnaga avastas Estonia laevakerest augu. Pall on veerema läinud, Eesti valitsus on lubanud uut uurimist ja enne jõule andsid rohelise tule veealustele uurimistele ka Eesti, Rootsi ja Soome ohutusjuurdluskeskused. „Tõenäoliselt põhjustas laevahuku kokkupõrge Rootsi allveelaevaga,“ põrutas augu avalikuks tulemise järel Postimehe otse-eetris Margus Kurm. Peale 23 aastat vaikimist otsustas suu puhtaks rääkida ka rahvusvahelise uurimisraporti esimene juht Andi Meister. 

Siin on Postimehe loetumad ja vaadatumad lood Estonia laevahuku teemal: 

1. Estonia vrakist leitud suure augu tekitas 600-tonnise jõuga kokkupõrge

28.septembril, Estonia laevahuku 26-ndal aastapäeval esilinastus Discovery dokumentaalfilm, mis paljastas, et laevakeres on nelja meetri pikkune ja 1,2 meetri laiune auk. 

Discovery dokumentaalsarjas «Estonia – leid, mis muudab kõike» näidatud uue augu asukoht parvlaev «Estonia» paremal küljel.
Discovery dokumentaalsarjas «Estonia – leid, mis muudab kõike» näidatud uue augu asukoht parvlaev «Estonia» paremal küljel. Foto: Agur Paesüld

2. Margus Kurm: tõenäoliselt põhjustas laevahuku kokkupõrge Rootsi allveelaevaga

Vahetult peale dokumentaalsarja esilinastust esines Postimehe otsestuudios endine riigiprokurör Margus Kurm, kes üles, et tõenäoliselt põhjustas laevahuku kokkupõrge Rootsi allveelaevaga. «On tõenäoline, et see allveelaev turvas Estoniat sellepärast, et Estonia peal oli mingi sensitiivne saadetis,» rääkis Kurm. 

Margus Kurm Postimehe otsestuudios 28.septembril.
Margus Kurm Postimehe otsestuudios 28.septembril. Foto: Eero Vabamägi/Postimees

3. Estonia uurimiskomisjoni juht Andi Meister – intervjuu pärast 23 aastat vaikimist

Peale augu ilmsiks tulemist otsustas Estonia esimene uurimiskomisjoni juht Andi Meister  lõpuks rääkida, miks ta lahkus ootamatult uurimiskomisjoni juhi kohalt ja millised kahtlused teda siiani kummitavad. 

Estonia huku uurimiskomisjoni juht Andi Meister 1994. aastal Muuga sadamas surnukehade vastuvõtmisel. Tema vasakul käel Tallinna linnapea Jaak Tamm, paremal Rootsi suursaadik Lars Arne Grundberg.
Estonia huku uurimiskomisjoni juht Andi Meister 1994. aastal Muuga sadamas surnukehade vastuvõtmisel. Tema vasakul käel Tallinna linnapea Jaak Tamm, paremal Rootsi suursaadik Lars Arne Grundberg. Foto: Erakogu

4. Miks arvati Vene allveelaev merevägedest välja Estonia huku päeval?

Postimehele saadetud vihjes toodi välja, et Foxtrot-klassi allveelaev B-326 arvati Vene merevägedest välja 28. septembril 1994 ehk parvlaev Estonia uppumise päeval. Kahe sündmuse vahel mingit seost siiski ei ole.

5. Ants Laaneots relvaveost: tõenäoline, et koputajaks oli Hermann Simm

Postimehe Estonia teemalises erisaates rääkis laevahuku eel kaitsejõudude peastaapi juhtinud Ants Laaneots, et Estonial toimunud sõjatehnika veost võis Venemaad teavitada hiljem riigireeturina süüdi mõistetud Hermann Simm. 

Otse Postimehest Estonia erisaade Ants Laaneots ja Evelyn Sepp.
Otse Postimehest Estonia erisaade Ants Laaneots ja Evelyn Sepp. Foto: Eero Vabamägi/Postimees
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles