Uus lähenemine juhtimiskoolituste maastikul: vähem teooriat, rohkem tegusid

Anu-Mall Naarits
, Visionest Institute, tegevjuht
Copy
Visionest Institute, tegevjuht
Visionest Institute, tegevjuht Foto: Anu-Mall Naarits

Kui ettevõte või organisatsioon saadab oma inimesed koolitusele, siis ütlevad nad ikka pärast: „Nii tore päev oli, saime palju mõtteid, mida kõike võiks teha!“ Kuid läheb mööda paar nädalat ja tegelikult ei sündinud nendest headest mõtetest mitte midagi.

Miks inimesi tavaliselt juhtimiskoolitusele saadetakse? Sest on vaja midagi muuta kas organisatsioonis endas või selle juhtimise viisis. Midagi on vaja teistmoodi teha, midagi on kuskil puudu või üle jne… Nii oleme Visionest Institute’is viimastel aastatel võtnudki lähtekoha, et kõik see, mida koolitusel õpitakse ja arutatakse, tuleb suhteliselt lühikese aja jooksul oma organisatsioonis ellu viia. Seejärel tullakse teadmise või kogemusega, mis muudatuse elluviimisel saadi, koolitaja juurde tagasi ja jagatakse teiste koolitusel osalenutega.

Sisekoolituste puhul ei ole seda keeruline teha: kõik juhid on korraga laua taga, kõik saavad ühtmoodi aru, mida peab tegema-muutma, ning lihtne on ka üksteiselt õppida. Tunduvalt keerulisem on siis, kui inimesed tulevad eri ettevõtetest ja organisatsioonidest. Igaühel on oma tiim, valdkond, arusaam, taust ning nõuded ja suhtumine.

Mõttemudelid teooria asemel

Õppimise võti ei ole ju see, et võtame ühe levinud juhtimisteooria ja üritame seda oma organisatsioonis võimalikult täpselt rakendada. Tänapäeval õpetame uute teooriate abil mõttemudeleid ja skeeme ning loome arusaama sellest, mida saame päriselt ära teha. Võti peitub selles, kui koolitusel osalejad võtavad sellesama arusaamise, panevad selle oma organisatsiooni jaoks sobivasse konteksti, rakendavad seda ja tulevad tagasi targemana. „Meil töötab see nii, meie saime sellest abi, meil tekkis tiimides hea koostöö, meie inimesed läksid uue ideega kaasa. Me suutsime muudatused käima panna, oma eesmärgid kiiremini saavutada. Oleme parem partner oma juhile. Suutsime ja oskasime teha seda, mida meie strateegia ette nägi, või õigesti reageerida väliskeskkonnale!“ Just see on tegelik põhjus, mida ettevõte või organisatsioon ootab, kui saadab oma juhid koolitusele.

Klassiruum ei ole enam koht, kus lihtsalt lektorit kuulata

Hea rahvusvaheliselt omaks võetud võluvalem, mida personalitöötajad ikka kasutavad, kui inimeste arendamisest juttu tuleb, on järgmine: 10% õppest on teooria, 20% asjade läbiarutamine ja analüüsimine ning 70% elluviimine. Kui tuua see valem üle juhtide koolitusse, siis peaks teooria ehk 10% olema vast läbitud enne seda, kui üldse klassiruumi jõutakse. See on koht, kus mitte ammuli sui tarka lektorit kuulata, vaid üks või teine teooria läbi arutada-analüüsida. Siis on ka jõudu ja enesekindlust minna oma tiimi juurde ja öelda: „Sel moel saame praegu oma takistustest üle. Teeme koos proovi!“ Nii saab hakata katsetama, mis toimib ja mis mitte ning kus tekib pudelikael.

Klassikalise võluvalemi kasutegur on ettevõttesisese lähenemise kõrval ülisuur ka koolitusettevõtte vaates. Kui ühes koolitusgrupis on kümme inimest, kes läheb igaüks oma organisatsiooni ellu viima seda, mida nad õppisid, ja jagavad pärast oma kogemusi, siis on jukõik kümme osalejat rikkamad kümne lahenduse võrra. Keegi sai ülesandega kiiremini hakkama, kellelgi võttis see kauem aega, aga kõik said aru, kuidas asju päriselt paremini teha.

See on tulemus, mida on koolitusturul vaja luua. Olukord, kus ühel pool on targad koolitajad ja teisel pool organisatsioonid, ei toimi enam. Eestis on organisatsioonid suhteliselt väikesed. Küll ollakse hädas sellega, et ei ole spetsialiste, aega on vähe, ressursse on vähe… aga suurepärased tulemused tuleb ju ikkagi saada. Kui paneme asjad kokku – valime lähenemise, mis on päriselt konkreetsele organisatsioonile vajalik ja jõukohane, selgitame seda koolitusel osalejatele niimoodi, et nad saavad enesekindluse seda proovida, innustame neid seda tegema ja ootame neid tagasi oma kogemusest-tulemustest rääkima –, siis see on viis, kuidas saame käivitada arengu kõigis kümnes organisatsioonis korraga. Milline sünergia ja mõju! Kui palju on meil siis juhte, kes on enesekindlad, süsteemsed, kogemusega, näevad maailmapilti laiemalt kui ainult omaenda organisatsioonis ning oskavad oma inimesi innustada!

Oleme seda lähenemist juba mõni aasta kasutanud ja võime öelda, et see toimib. Mõju, mis tuleneb sellest, et saame muudatusi käivitada paljudes organisatsioonides korraga, rääkimata inimeste enda arengust, on märkimisväärne.

Visionest Institute on loodud kolme tugeva äritoetusorganisatsiooni, Marketingi Instituudi, Invicta ja ajakirja Director baasil. Ettevõtte eesmärk on kujundada tulevikku, pakkudes innovaatilisi täiendharidusprogramme, mis annavad juhtidele ja ettevõtjatele indu, et jõuda tipptasemele.

Visionest Institute on pälvinud järgmised auhinnad:

  • 2023 Emerging Europe: inimkeskse majanduse auhinna võitja
  • 2023 Go Global Awards: hariduse valdkonna auhinna nominent
  • 2022 European Training Foundation: innovaatilise õppe ja õpetamise auhind (kümne esimese hulgas)
  • 2020 Euroopa Komisjon: Euroopa ettevõtluse edendamise auhind (kolme esimese hulgas)
  • 2019 OECD: ekspordiarengu toetaja tunnustus

https://visionest.institute/

Copy

Märksõnad

Tagasi üles