Noorem: tiivad - vanem: mootor

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
«Ma olen tegija, tegija, mind palun märgata, märgata»: nii laulis Bläck Rokit – ja need sõnad kehtivad suurepäraselt ka kaksikvendade Ragnar (vasakul) ja Rainer Lusmäe kohta. Nad ei ole veel keskkooligi lõpetanud, aga juba ajavad globaalset äri.
«Ma olen tegija, tegija, mind palun märgata, märgata»: nii laulis Bläck Rokit – ja need sõnad kehtivad suurepäraselt ka kaksikvendade Ragnar (vasakul) ja Rainer Lusmäe kohta. Nad ei ole veel keskkooligi lõpetanud, aga juba ajavad globaalset äri. Foto: Peeter Langovits

Sügisel viimast kooliaastat alustavad kaksikvennad Lusmäed ajavad Eesti väikelinnast äri, mis ulatub ligi kümnesse Euroopa riiki, koguni Hiinasse ja Jaapanisse. Kuidas on see nii noorelt võimalik?

Kell on viis hommikul. Väikese Paide linna kortermajas heliseb mobiiltelefon. Kõne tuleb Hiinast, Guang­zhou provintsist. Peenikese ja kriiskava häälega naine seletab kiiresti ja konkreetselt: «Hello, Mr. Ragnar, how are you? We have a problem!»

Äsja 11. klassi lõpetanud eduka õpilasfirma Lusmägi müügi- ja turundusjuht Ragnar Lusmägi (17) teab, et business can’t wait ehk äri ei kannata oodata, mistõttu kõnedele peab olema valmis vastama ööpäev läbi.

Kuna kahe tegevusaasta jooksul kaksikvenna Raineriga rajatud firma on laienenud juba üheksasse Euroopa riiki ja Jaapanisse ning tootmine toimub Hiinas, peab leppima nii suurte ajavahede kui kultuuride erinevustega. «Kui hiinlastel on kiiresti vaja kinnitada meie kontaktandmeid või üle kontrollida logode ja disainielementide korrektsus, siis ei pea nad paljuks helistada. Ka Hiinas on klient kuningas,» nendib Rainer, firma tegevjuht. «Samuti peab arvestama tohutute rahvapühadega, mille tõttu kaup võib viibida. Ka Hiina inglise keelest arusaamine on juba omaette oskus.»

Kõik algas autorehvist

Ligi kahe aasta vanune õpilasfirma Lusmägi turustab kitarritarvikuid, nagu medikad, keeled ja kapod. Nende disainimine ja pakendamine käib Eestis, kuid toormaterjalist valmivad need hoopis Hiinas. Noored innovaatorid, Paide gümnaasiumi õpilased Ragnar ja Rainer Lusmägi saavutasid kevadel Eesti noorte ettevõtlikkust toetava Junior Achievementi õpilasfirmade võistlusel teise koha ning globaalne teenindussektori hiid Ernst & Young tunnustas neid eripreemiaga laialdase rahvusvahelise tegevuse eest. Lusmäe-vendade koostööpartnerite nimekiri pikeneb pidevalt.

«Eesti ettevõtetest oleme koostööd teinud näiteks Cherry.ee, BändCämpi, Kayan Musicu, Kumaga,» loetleb Rainer. «Alustasime kitarrimedikate tootmisega ning aja jooksul oleme täiendanud toodete valikut eri stiilis kitarrikeelte ja kapodega.»

Ettevõtjapisik on Järvamaalt väikesest Lehtmetsa külast pärit vendadel sees lapsest saati. Äritegemisega alustasid hakkajad poisid juba üheksa-aastaselt. «Saime Peedu külast naabrilt enda valdusse kasutatud autorehvi, mille sisekummist lõikasime välja kärbsepiitsa otsa ja varre meisterdasime käepärastest materjalidest,» jutustab õhinal üheksa minutit noorem vend Ragnar. «Ja siis müüsime omatehtud kärbsepiitsasid maantee ääres. Äri õitses.»

Edumaitse suhu saadud, tulid uued projektid: nad müüsid moosi, saunavihtasid ning isegi vanaema tehtud kaltsuvaipasid. «Mina hakkasin näiteks Hiinaga äri tegema juba 13-aastaselt, tellisin Eestisse iPhone’i kloone ning müüsin neid sõpradele-tuttavatele edasi,» meenutab vanem kaksikvend Rainer muiates.

Seetõttu pole üllatav, et 10. klassi minnes oli aktiivsetel noorettevõtjatel juba äriplaan valmis. Olgugi et õpilasfirma luuakse tavaliselt alles 11. klassis, said nad õpetajalt loa alustada äritegevusega teistest aasta varem.

Suured eeskujud

Noormehed peavad edu valemiks kõva tööd ning julgust unistada suurelt, mistõttu panustavad palju aega ja energiat enda harimisse. Kui teised nendevanused käisid peol, siis vennad Lusmäed lugesid selle asemel juba varases nooruses ameeriklase Robert Kiyosaki ja inglase Tony Robinsoni inspireerivaid raamatuid. Tänini osalevad nad aktiivselt Järva maakonnas pakutavatel õpetlikel koolitustel ning võtavad iga päev snitti oma suurtelt iidolitelt Richard Bransonilt, Mark Zuckerbergilt ja Steve Jobsilt.

Maailmakuulsate innovatsioonipioneeride eeskujul kinnitavad poisid kui ühest suust, et tuupimine on mõttetu ning edukaks äritegevuseks on vaja hoopis head mõttelendu, julgust ja loovat lähenemist. «Tegelikult traditsiooniline kool tapab kastist-väljas-mõtlemise ning süsteemi eesmärk on kasvatada palgatöötajaid,» sõnab Rainer resoluutselt.

Olgugi et talvel Eesti õpilasfirmade laadal EBSi parima meeskonnatöö eriauhinnaga pärjatud vendade argipäevi täidavad tulised vaidlused eri teemadel, tegutsevad nad enda sõnul piltlikult öeldes siiski ühtse lennukina. «Mina olen need tiivad, mis sihivad kõrgustesse ning unistavad suurelt,» ütleb elavnedes noorem vend Ragnar, mille peale vanem vend Rainer rahulikult lisab: «Mina olen jällegi see mootor ja kere, mis tasakaalustab lendu ja proovib nina kursil hoida.»

Samas peavad poisid end sotsiaalseid väärtusi hindavateks ettevõtjateks. «On olemas kõrgemaid väärtusi kui raha,» sõnab Rainer. Varalahkunud isa eeskujul on nad võtnud südameasjaks aidata alustavaid muusikuid, otsides neile esinemisvõimalusi ning toetades kitarrikeelte ja medikatega.

Lennukad unistused

Sügisel saab Lusmäe kitarritarvikute bränd kaheaastaseks ning Junior Achievementi reeglite kohaselt ei saa vennaste ettevõte enam õpilasfirma staatust nautida. See ei tähenda, et nad pakiks kotid kokku. Tulevased abituriendid plaanivad õpilasfirma vormistada ümber osaühinguks ning seega tuua medikate tootmise Hiinast Eestisse. Nimelt töötavad vennad parajasti innovaatilise disainiga kitarrimedika kallal: selle pind tuleb reljeefne, mis hoiab näpu fikseeritud ning takistab libisemist. Medikaid tahavad nad toota neljas suuruses ning kõige õigema materjali loodavad leida tootearendusprotsessi käigus. «Läbirääkimised tootmise asjus on juba peetud ühe Eestis tehasega,» kinnitab Rainer.

Seni pidurdab hoogsat laienemist siiski veel tõsiasi, et tegemist on õpilasfirmaga. Aga osaühinguna ning kaubamärgi Made in Estonia all tegutsedes loodavad noormehed uksi enda ees üha kiiremini avada. «Tore oleks enda disainitud medikatega vallutada maailm!» lausub Ragnar lennukalt, mille peale Rainer lisab mahedalt: «Alustame kõigepealt Eestist ja Euroopast ning siis vaatame edasi.»

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles